Az írásművek érveléstechnikai elemzésének néhány szempontja Az írásmű műfajából, megjelenési helyéből, témájából vagy más módon kiderül-e, hogy ki a célközönség? A cím megfelel-e a szöveg tartalmának? Irányítja, segíti-e a cím az érvelés megértését? Mi(k) mellett érvel a szöveg? Milyen tematikus-retorikai alapegységekre tagolható a szöveg? Az egyes alapegységeken belül milyen további egységek vannak (és azokon belül? stb.)? Igazodik-e a szöveg tipográfiai tagolása (alcímek, bekezdések) a tényleges, logikai tagoltságához? Mi mindent állítanak az egyes egységek? Az egyes részekben mik a premisszák, mi a konklúzió? Milyen ki nem mondott premisszákat vesz igénybe az érvelés? Alátámasztják-e (milyen mértékben támasztják alá) a premisszák a konklúziót? Igazak-e a (rejtett) premisszák? Relevánsak-e a premisszák? Világos-e az írásmű egymásra következő lépéseinek egymáshoz való viszonya? Milyen retorikai eszközöket használ a szöveg? Vannak-e a bizonyítandó témához szorosan nem kapcsolódó részek a szövegben? Mi a szerepük? Tekintetbe vesz-e a szöveg lehetséges ellenérveket is? |