Hankovszky Tamás Istenérv-e az ontológiai istenérv? (Szent Tamás és Szent Anzelm) Aquinói Szent
Tamás több művében is elutasította Canterburyi Szent Anzelm úgynevezett
ontológiai istenérvét. Kritikája részben megfeleltethető azoknak az
ellenvetéseknek, amelyeknek legismertebb megfogalmazásai Gaunilótól
és Kanttól származnak. Ezen túlmenően azonban már
azzal is kritikát gyakorol, hogy az anzelmi
gondolatmenetet azok között a megfontolások között veszi számba, amelyek
szerinte azt hivatottak demonstrálni, hogy Isten léte magától értődő. Tamás
tehát nemcsak hogy tévesnek tekinti Anzelm gondolatmenetét, hanem azt is
elvitatja tőle, hogy istenérv volna. Vajon megalapozott-e az ontológiai
istenérv ilyen besorolása, és az így kifejezett bírálat valóban
alátámasztja-e a tézist, hogy Isten létét csak az okozataiból, vagyis aposteriori
érveléssel lehet bizonyítani? A tanulmány nemleges választ ad ezekre a kérdésekre. Tamás Hankovszky Ist das ontologische Argument ein Gottesbeweis? (Hl. Thomas und
Hl. Anselm) Thomas von Aquin hat in mehreren seiner Werke das sogenannte
ontologische Argument von
Anselm von Canterbury abgelehnt. Seine Kritik lässt sich teilweise mit den Einwänden vergleichen, deren bekanntesten Fassungen Gaunilo und Kant vorgelegt hatten. Bereits die Tatsache ist eine Art Kritik, dass Thomas den Gedankengang
von Anselm zu denjenigen zählt, welche demonstrieren sollen, dass das Dasein Gottes
selbstverständlich sei. Thomas hält also
Anselms Argument nicht einfach für falsch, sondern
er bestreitet, dass es tatsächlich
ein Gottesbeweis wäre. Ist diese
Einordnung begründet? Untermauert diese Kritik die These,
dass das Dasein Gottes nur von seiner Wirkung aus, also aposteriori bewiesen werden kann? Mein Beitrag gibt eine verneinende
Antwort auf diese Fragen. |