Hankovszky Tamás: „A csillagos ég
fölöttem és a morális törvény bennem”. Kant antropológiai dualizmusáról (Pannonhalmi Szemle 24 (2016) 4.
44‒55.) Kantnál az
ember egyfelől az érzéki világ részeként a természeti törvények által
meghatározott, másrészt az úgynevezett intelligibilis
világ részeként és az erkölcsi törvény címzettjeként szabad. E dualisztikus
emberkép az elméleti és a gyakorlati ész megkülönböztetésére vezethető
vissza. Tanulmányomban a legfőbb jó és Isten posztulátumait úgy értelmezem,
mint amelyekkel Kant a kétféle ész és ezzel az ember egységét kívánta
megteremteni. Befejezésül megmutatom, hogy e megoldás gyengeségeit Fichte úgy
próbálta kiküszöbölni, hogy az elméleti és gyakorlati ész Kantnál homályban
maradó közös gyökerét tette meg filozófiája kiindulópontjául. E radikális
lépéssel azonban nemcsak a kanti dualizmust szüntette meg, hanem Isten és
ember különbségét is felszámolta. Tamás Hankovszky „The
Starry Heavens Above and the Moral Law Within”. On Kant’s Anthropological Dualism According to Kant, man as part of
the world of sense is determined by the laws of nature, while, as part of the
intelligible world and as the addressee of the moral law, man is free. This
dualistic model of man can be traced back to the distinction between the
practical and the theoretical reason. The present paper defines the
postulates of the highest good and of God, with the help of which Kant tried
to reestablish the unity of not only the theoretical and practical reason but
also the human being. When Fichte tried to get rid of the weaknesses of
Kant’s solution, he put the common root of theoretical and practical reason
to the centre of his philosophy. However, by this
radical act, he eliminated both the Kantian dualism and the difference
between God and man. |