Hankovszky
Tamás A tulajdonság fogalma Kurt Gödel ontológiai istenérvében Mintegy kétszáz évvel Kant megsemmisítőnek vélt kritikája
után, amely lehetetlennek nyilvánított minden ontológiai istenérvet, a 20.
század közepén újra a figyelem középpontjába került Szent Anzelm istenérve. A
klasszikus gondolatmenetnek a modális logika eredményei segítségével történő
rekonstrukciói mellett számos olyan új konstrukció is született, amely Isten
létét a formális logika legkorszerűbb eszköztárával próbálta megközelíteni.
Ezek közül is kiemelkedik Kurt Gödelnek, a század egyik legnagyobb
matematikusának és logikusának mindössze egy gépelt oldalt kitevő kísérlete.
A mára általánossá vált a vélemény szerint a levezetés formailag korrekt, és
öt axiómája valamint három definíciója konzisztens rendszert alkot. Ennek
ellenére az Ontologischer Beweis mint istenérv semmitmondó, ha
nem sikerül Gödel munkáját azzal folytatni, hogy formuláihoz megfelelő
szemantikát szerkesztünk. Ezt két fontos szempont egyidejű érvényesítésével
kellene elvégezni. Egyrészt a logikai szimbólumok olyan interpretációjára van
szükség, amely lehetővé teszi, hogy a levezetett lény istennek legyen
nevezhető. Másrészt ügyelni kell arra, hogy a vallásfilozófiailag elfogadható
szemantikából ne következzenek az érv istenéhez tartozó világra vonatkozó
tarthatatlan állítások. A tanulmány a bizonyítás központi terminusai, a „pozitív
tulajdonság”, illetve a „lényegi tulajdonság” lehetséges értelmezéseit veszi
számba, és arra a megállapításra jut, hogy Gödel rendszerében e két feltétel
egyidejűleg nem elégíthető ki. Tamás Hankovszky The
Notion of Property in Kurt Gödel’s Ontological Argument of God’s Existence About two hundred years after the Kant’s
critique, which was supposed to be devastating since it had declared all
ontological arguments of God’s existence impossible, in the middle of the 20th
century the argument of St. Anselm got into the centre of attention once
again. Besides the reconstructions of the classical train of thought with the
help of modal logic, numerous new constructions were born that strove to
approximate to the existence of God with the most modern devices of formal
logic. All of these constructions, despite the fact that his work constitutes
a single typed page, the attempt of Kurt Gödel, one of the greatest
mathematicians and logicians of the century, stands out. Today it is a
generally accepted opinion that his deduction is formally correct and his
five axioms and three definitions constitute a consistent system.
Nevertheless, the Ontologischer Beweis as an argument of God’s
existence is meaningless unless we succeed in continuing Gödel’s work by
adding adequate semantics to its formulas. This work should be done by the
simultaneous implementation of two important points of view. On the one hand,
it is necessary to give an interpretation of logical symbols that makes it
possible to call the deducted being god. On the other hand, it is
important to make sure that from the semantics, acceptable for the philosophy
of religion, no untenable statements could be drawn to the world that belongs
to the god of the argument. This present study enumerates the possible
interpretations of the central technical words of the argumentation, “positive
property” and “essence,” and arrives at the conclusion that in Gödel’s system
these two conditions cannot be fulfilled simultaneously. |