Hankovszky
Tamás: A nem-én, a másik és az idegen. A
nemzeti bezárkózás motívumai Fichte A tökéletes
állam című művében. In Laczkó Sándor (szerk.): Lábjegyzetek
Platónhoz 16. Az idegen. Szeged, Pro Philosophia Szegediensi Alapítvány – Magyar Filozófiai Társaság –
Státus Kiadó, 2017. 133–144. Fichte gondolkodói fejlődését gyakran
írják le az „éntől a miig” szlogennel. Van azonban legalább egy dolog, amit
ez a filozófiáját nagyban átalakító változás érintetlenül hagyott, nevezetesen
az, hogy a korai Fichte az egyénnel szemben éppúgy, mint a kései az állammal szemben
azt az elvárást támasztotta, hogy mindenestül önmaga konstrukciója
legyen, tehát olyan én-szerű valóság, amely minden meghatározását önmaga
hozza létre. Ideális esetben az emberi szubjektum éppúgy,
mint az állam, az öntudat és az autonómia fogalmával ragadható meg legjobban.
Csakhogy míg az individuális szubjektumnak Fichte
elismeréselmélete értelmében szüksége van a másikra, hogy vele viszonyba
lépve szabad lényként tudatosíthassa önmagát, és így az izolált ember fogalma
szerinte önellentmondást foglal magában, az állam nem szorul ilyen másikra.
Sőt, a tökéletes állam nemcsak jogi értelemben zárt, amennyiben a társadalmi
szerződést kötők olyan jogrendet hoznak létre, amely csak rájuk érvényes,
hanem kereskedelmi szempontból is. A tökéletes állam izolálódik
a környezetétől, és (a tudományos eredmények átvételét kivéve) minden idegen
hatást kizár önmagából. Nem azért, mintha az idegent céljai szempontjából értéktelennek
vagy erkölcsi szempontból rossznak tartaná, hanem azért, mert éppen az
átgondolt, ésszerű, kontrollált és tökéletesen uralt
belső viszonyai miatt tökéletes, az idegen viszont, amely maga a
tervezhetetlenség és szabályozhatatlanság, a közösség életében megjelenve
mindenképpen szétzilálja azokat a belső viszonyokat, amelyeket a társadalom
önmagát formálva hozott létre. Ezért a tökéletes állam (az észállam) számára
az idegen mint
idegen a veszélyes. Az idegen hatás éppen azt teszi lehetetlenné, hogy az
állam én-szerű legyen, tehát hogy öntudatában valóban csak önmaga jelenjen
meg, és hogy csak olyan hatások befolyásolják, amelyeket maga szabta
törvények irányítanak. Ezek az elvont és elvi szempontok Fichte
művében harmonikus egységet képeznek azzal a sokkal földhözragadtabb megfontolással,
hogy az észállam csak akkor tudja garantálni
polgárai tulajdonát, amelytől azok életlehetőségei és élvezetei függenek, ha
gazdasági folyamatait minden részletükben képes megtervezni és kézben
tartani. Ehhez nem arra van szüksége, hogy az idegent megismerje vagy
integrálja, esetleg bekebelezze vagy legyőzze, hanem csak arra, hogy kizárja.
Amit Kant még az államok minél szorosabb szöveteségétől remélt, az örök
békét, azt Fichte éppen az államok egymástól való tökéletes elszigetelése
révén kívánta elérni. Mikor felismerte, hogy a világban gyakran fegyveres konfliktusokhoz vezető folytonos kereskedelmi háború
zajlik, mégpedig mindenki háborúja mindenki ellen, nem egyfajta államok
közötti társadalmi szerződést javasolt, hanem a nemzeti bezárkózást és a
nemzetközi kereskedelem megszüntetését. |