Hankovszky Tamás: „A filozófus csak Jánossal tud közösséget vállalni.” Fichte
a páli és a jánosi kereszténység különbségéről In Elpis 10 (2017)
2. 87–100. Johann
Gottlieb Fichte egyike volt az elsőknek ‒ ha
nem éppen a legelső ‒, aki nemcsak hogy megkülönböztette egymástól a
páli és a jánosi teológiát, hanem élesen szembe is állította őket. Míg Pál
teológiáját „teljesen tarthatatlannak” tekintette, Jánosban „a valódi
kereszténység egyedüli tanítóját” látta, aki ugyanazt, sőt, gyakran
„ugyanazokkal a képekkel és kifejezésekkel” tanította, mint a tudománytan. A
jelenlegi kor alapvonásai és A boldog élet útmutatója
avagy a vallás tana, amely e két „ellentétes keresztény rendszert” is
tárgyalja, Fichte kései filozófiájának alapvető belátásait kísérli meg közérthető formában bemutatni és a köznapi
jelenségekre alkalmazni. A jánosi teológia ebben a kontextusban azért válik
kitüntetetté, mert nagy erővel hangsúlyozza az egységet: mindenekelőtt az
Atya egységét Jézussal, de ugyanígy Isten és egyáltalán az ember egységét is,
ezzel pedig szemlélteti, értelmezi és hitelesíti Fichte monizmusát, amely
kései filozófiáját ‒ ha lehet ‒ még a
jénai korszaknál is jobban meghatározza. Tanulmányomban először e filozófia
azon alapgondolatait körvonalazom, amelyeket Fichte a János evangéliumban is
megtalálni vélt. Ezután Fichte sajátos Pál- és János-értelmezését mutatom be,
végül pedig azt, hogyan következik nála a két apostol szembeállításából végső
soron magának a teológiának az elvetése is. Tamás Hankovszky: “It is only with John that the philosopher can deal.”
Fichte on the difference between Pauline and Johannine Christianity Johann Gottlieb Fichte was one of the first
theoreticians who not only differentiated between the Pauline and Johannine
theology, but also sharply opposed them. However, he considered Saint Paul’s
theology “wholly untenable” and he held that Saint John – “the only teacher
of true Christianity” – had taught the same and frequently “with the very
same images and expressions” as the Wissenschaftslehre did. The
Characteristics of the Present Age and The Way Towards the Blessed
Life, which is about these two “opposite systems of Christianity”,
attempts to present all the fundamental considerations of Fichte’s late philosophy
clearly and apply it to everyday phenomena. In this context, the Johannine
theology becomes favoured, because it emphasizes unity. Firstly, in my paper
I sketch the main ideas of this philosophy, which Fichte also found in the
Gospel of St. John. Then I present Fichte’s genuine interpretation of St.
Paul and John, and finally, I show the Fichtean way
led from the hard opposition of the two apostles to the rejection of the
theology as it is. |