Hankovszky Tamás Kant transzcendentális logikája mint
általános logika A transzcendentális logika pontos
helyét annak ellenére is nehéz kijelölni a Kant által logikának hívott
tudomány egészén belül, hogy A tiszta
ész kritikája láthatólag megpróbálja pozícionálni a logika más fajtáihoz
képest. Korábban tekintélyes szerzők mintegy harmadik fő részterületként az
általános és a különös logika mellé helyezték. Az újabb szakirodalomban
viszont legtöbbször azzal az elgondolással találkozunk, hogy a
transzcendentális logika a különös logikák közé tartozik, és mint ilyen egy
sajátos tárgyterülettel rendelkezik. Napjainkban annak a felfogásnak is
akadnak hívei, hogy a transzcendentális logika az általános logikához
sorolandó. Tanulmányomban A
transzcendentális logika eszméje című fejezet elemzése révén magam is emellett
érvelek. Azt is kimutatom azonban, hogy a transzcendentális logikát csak
akkor mondhatjuk általános logikának, ha a logikát Kantnál elsődlegesen a gondolkodás szabályai tudományának
tekintjük (függetlenül attól, hogy szerezhetünk-e ismereteteket e gondolkodás
révén), továbbá ha az „általános” jelzőt annak a logikának tartjuk fenn,
amely tárgyainak (nem pedig
fajtáinak) különbségétől függetlenül vizsgálja a gondolkodást. Transcendental
Logic of Kant as General Logic It is difficult to exactly locate transcendental
logic within Kant’s ‘logic’, despite the fact that in the Critique of Pure Reason he
obviously tried to place it against other types of logic. Some interpreters
considered it as a third independent type along with general and particular
logic. In recent papers it has been suggested that transcendental logic is
one of the particular logics, and as such it has a specific subject area.
Alternatively, the idea is also put forward that transcendental logic ought
to be considered as one of the general logics. In this paper I analyze the
chapter The Idea
of a Transcendental Logic and argue for the latter view. However,
I also show that transcendental logic can only be seen as general logic, if
we regard logic according to Kant primarily as a science of the rules of
thought (independently of the question whether we can gain knowledge through this
thinking or not), and if we use the term ‘general’ only for a logic which
investigates thinking independently from its objects (but not its types). |