Klaus Müller: Mennyire függetlenítheti magát a hit az
észtől? Megjegyzések a megalapozás problémájához.
(Hankovszky Tamás fordítása) Bár a
legkiválóbb teológusok és maga a Katolikus Egyház a történelem folyamán
sikeresen hangolták össze a hitet az ésszel, a kereszténységet mindig is
fenyegette az a veszély, hogy a hit dolgaiban az észről lemondva foglaljon
állást. A dogmatizmus, a fideizmus, sőt a fundamentalizmus olyan kihívásokat
testesítenek meg, amelyre a hit tartalmainak az értelem fényével való
átvilágítása által minden korban választ kellett találni. Mára azonban
sajátos helyzet alakult ki. Még elevenen hat a felvilágosodás szelleme,
amelynek nevében a világ azt követeli, hogy a teológus bizonyítsa a
kereszténység központi tételeit, ugyanakkor a modern filozófia alapvetően
szkeptikussá vált atekintetben, hogy bármit is
igazolni lehetne valamilyen végső, megingathatatlan alapra való visszavezetés
értelmében. Ha a teológus meg kívánja alapozni a kereszténység valamelyik
igazságát, könnyen rásütik, hogy csak azért törekszik erre, mert nem elég
erős a hite. Mások viszont egyenesen fundamentalistának tartják mondván, ész
nélkül ragaszkodik a racionalitás idejétmúlt eszméjéhez, pedig ha merne az
ész szavára hallgatni, tudhatná, hogy vállalkozása kivitelezhetetlen. Míg a
kereszténységnek az elmúlt évszázadokban főképp azzal a bírálattal kellett
szembenéznie, hogy nem becsüli eléggé a kritikus ész teljesítményét, ma úgy tűnik,
éppen neki kell az ész pártját fogni a vele szemben egyre általánosabbá váló
bizalmatlanság légkörében. Hiszen ha nem fontos megalapozni, hogy miért
szabad feltétel nélkül elköteleződnöm Jézus Krisztus mellett, akkor
tárva-nyitva az ajtó a fundamentalizmus és a fanatizmus előtt. Klaus Müller tanulmánya négy
részre oszlik. Az első (Egy háromszoros tabu) arra vállalkozik, hogy
bemutassa a hit végső megalapozásával szembeni ellenérzések forrásait. A
második (A racionalitás fogalmának inverziója) annak a kritériumrendszernek a
teljesítőképességét vizsgálja, amely nézeteink racionalitásáról azok
ismeretelméletileg erős megalapozhatóságától függetlenül ítél. A harmadik rész
(Végső magalapozás a bizonyítás igénye nélkül) a megalapozás olyan, a
filozófia történetéből jól ismert módozatait tekinti át, amelyek a bizonyítás
igényéről lemondva próbálják ellátni feladatukat. A negyedik (A végső
megalapozás teológiai funkciója) a teológia mibenlétéből kiindulva mutatja
meg, hogy végső megalapozásra formai és tartalmi szempontból is
elkerülhetetlenül szükség van. Mivel korunk filozófiája nem vállalja ennek a
feladatnak az elvégzését, a teológusoknak maguknak kell megpróbálkozniuk vele.
A tanulmányt három ilyen kísérlet bemutatása zárja. |