Hankovszky Tamás Az ember természeti
állapota és az ember természete. A korai Fichte
Rousseau-kritikája Rousseau hatása a
kezdetektől meghatározó Fichte műveiben. Nemcsak a francia forradalomról írva
támaszkodott az ő társadalmi szerződés-koncepciójára, de őt idézi az is,
amikor Fichte a Természetjogban a társadalom „közös” vagy „egyetlen”
akaratáról beszél, és a tagok szabadságát ennek az akaratnak megfelelő
cselekvésként írja le. A tudás emberéről szóló előadások mégis egy
terjedelmes Rousseau-kritikába torkollnak. A bírálat hátterében a két
filozófus gondolkodásának több alapvető különbsége húzódik meg. Előadásomban
ezek közül szeretnék néhányat bemutatni. Maga Fichte arra vezette vissza ellentétüket, hogy
míg ő az embert saját szabad tette termékeként fogta fel, addig Rousseau
Emilje „önmagától fejlődik”, vagyis nem harc, a természet ellen vívott harc
árán. E kritika kettejük további nézetkülönbségeiről is árulkodik. Fichte
számára a természet, mivel a nem-én felől próbálja értelmezni, eleve
ellenségesnek mutatkozik az emberrel szemben, sőt olyan egyenlőtlenségekért
felelős emberek között, amelyeket csak a kultúra orvosolhat. Így az embernek
a természetbe simuló állapota semmiképpen nem lehet eszményi. Ráadásul a
természeti állapot rousseau-i leírásának van egy döntő eleme, amely nem
egyeztethető össze Fichtének az emberi természetről vallott nézeteivel.
Rousseau szerint a faj akkor romlott meg, az egyén pedig akkor lett gonosszá,
amikor társas hajlamúvá vált, Fichténél viszont az ember csak a másikkal való
szabad kölcsönhatás, a felszólítás és az elismerés révén válik emberré,
olyannyira, hogy a többiektől elszigetelt egyén fogalma egyenesen
ellentmondásos. Így a társadalmi szerződés nála az emberi természetben
gyökerező szerves fejlődés pozitív eredménye. State of Nature and the Nature of Man. Criticism of Rousseau according
to Fichte’s Early Writings Rousseau influenced Fichte significantly from the beginning of his
career. Fichte relied not only on Rousseau’s social contract theory (in connection
with his considerations on the French revolution), but he also used some Rousseauian concepts in the Foundations of Natural
Right, e.g. the concept of the ‘general will’ of the society. When Fichte
defined the freedom of the members of the society in terms of their acts
which agree with the general will, he also echoed Rousseau. Nevertheless
Fichte’s Some Lectures concerning the Scholar’s Vocation ends with a
long critique of Rousseau. This critique relies on some fundamental
differences between the two philosophers’ views. The paper investigates some
of these differences. The contrary views of Rousseau and Fichte, according to the latter,
originate from their different views on human development. Fichte described
human beings as a product of their own free acts, unlike Rousseau, whose Emil
developed ‘by himself’ and whose development is not
a result of the fight against nature. This difference in the views concerning
human development also reveals some other aspects of their opposition. For
Fichte nature is an enemy of humanity –since he links it with the Not-I –
moreover nature is responsible for the inequalities among men which only
culture could remedy. Therefore the state of nature could not be the ideal
state at all. Moreover, Rousseau’s view on the state of nature has a crucial
element which could not be reconciled with Fichte’s concept of human nature.
According to Rousseau, mankind got corrupted and men became evil when they
assembled into societies. Fichte thinks, in contrast, that it is constitutive
of humans that they freely interact with each other,
hence the concept of man as isolated from others is inconsistent. Thus,
according to Fichte, the social contract is a result of an organic
development which is rooted in human nature. |