Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.com__________________________________________________________________________________________________
Frissítve: 2009. 11. 13.
A
magyar nyelvű Kant-szakirodalom válogatott bibliográfiája Bővebb lista: Laczkó
Sándor: Kant magyar recepciója. A magyar nyelvű
Kant-irodalom tájékoztató bibliográfiája 1972-2003. In Világosság
2004. 6. 91-98. Ábrahám Zoltán: Augustinus
és Kant: a személy mint eszköz és mint cél. In Világosság
2008. 2. 103-110. Ábrahám Zoltán: Az
alsóbb megismerőképességek és az időérzékelés. In Gond 15–16. 1998.
90-98. Ábrahám Zoltán: Kozmológia
és kozmogónia. In Kellék 24 (2004) 155-169. Altrichter Ferenc: A
kanti istenfogalom és a második fordulat. In Budapesti Könyvszemle
1997. 4. 441-444. Altrichter Ferenc:
Fogalom és szemlélet. In Lehetséges-e egyáltalán? Márkus Györgynek -
tanítványai. (Szerk. Háy János) Budapest, Atlantisz, 1994. 17–50. Ambrus Gergely: Kant és a XX. századi
kantiánusok a tapasztalat nem-foglami tartalmáról. In Világosság
2004. 10-12. 193-202. András Ferenc: A metafzikától a
metafilozófiáig. In Pro Philosophia Füzetek 41. 2005. 157-164. Antal Éva: A kanti fenséges
retror(et)ikus olvasata. In Világosság 2004. 10-12. 203-208. Arendt, Hanah:
Előadások Kant politikai filozófiájáról. In Uő.: A sivatag és az oázis.
Budapest, Gond-Palatinus, 2002. 225-372. Aszmusz, Valentyin Ferdinandovics: Immanuel Kant. Budapest,
Gondolat, 1982. Bacsó Béla: „Kant is der
vorzüglichste, ohne allen Zweifel”. In Világosság 2004. 10-12.
95-102. Balogh Brigitta: A legfőbb jó a világban.
= Pro Philosophia Füzetek 44. 2005. 4. 251-257. Boboc, Alexandru:
Kant kriticizmusa és a metafizika új jelentése. In Magyar Filozófiai
Szemle 1991. 4–5. 663–677. Boros Gábor: Descartes és Kant.
In Világosság 2004. 10-12. 27-35. Boros János: A kanti kritikák
új fordításai. In Magyar Filozófiai Szemle 1998. 1–3. 359–377. Boros János: Kantba botlani – a
kortárs angolszász filozófiában. In Pro Philosophia Füzetek 41.
2005. 149-156. Brandl Borbála: A
lélek ereje. Az ész és az értelem viszonya A tiszta ész kritikája és az
Antropológia alapján. In Világosság 2008. 2. 63-69. Brandl Borbála: Lehetséges
történetfilozófia. (Immanuel Kant történetfilozófiájáról) In Magyar
Filozófiai Szemle 2002. 4. 421-463. Cassirer, Ernst: Kant
élete és műve. Osiris-Gond, 2001. Cassirer, Ernst: Rousseau, Kant, Goethe. Budapest,
Atlantisz, 2008. Danka István: Hogyan lehetségesek
analitikus apriori ítéletek? Kantiánus válasz Quine kérdésére. In Pro
Philosophia Füzetek 41. 2005. 165-173. Deleuze, Gilles:
Kant kritikai filozófiája. A lelki képességek doktrínája. In Deleuze, Gilles:
Hume és Kant. Budapest, Osiris-Gond, 1998. 203–306. Droschel, Andreas: A
morál költségei – Kant nyomán számolva. In Magyar Filozófiai Szemle
1991. 4–5. 778–708. Egyed Péter: A kanti lelkiismeret- és kötelességetika átértékelése a
posztmodern korban. In Református Szemle 2006. 6, 685—704. Erdélyi Ágnes: Száz
év után. Két álláspont a történelemfilozófiáról és a történeti tudományokról.
In Világosság 2004. 10-12. 83-93. Farkas Attila: A
sajtószabadság problémája Kant politikai filozófiájában. In Kellék
24 (2004) 45-57. Fehér M. István: Metafizika és
észkritika. A felvilágosodás kiteljesítése és önmeghaladása Kant
gondolkodásában. In Világosság 2004. 10-12. 37-54. Forrai Gábor: Locke és Kant
matematikafilozófiájáról. In Világosság 2004. 10-12. 115-124. Gausz András: A
német idealizmus születése. In Existentia 1993–94. 199–283. Genest, Hartmut:
Kant az örök békéről. In Magyar Filozófiai Szemle 1991. 4–5. 709–730. Gerhardt, Volker: Egy kritikai
életfilozófia. Ész, egzisztencia és innováció Kantnál. In Kellék 24
(2004) 137-153. Habermas, Jürgen: Az
örök béke kanti eszméje – kétszáz év távlatából. In Világosság 1996.
7. 42–53. Hála, Vlastimil: Kant gyakorlati
filozófiájának impulzusai. In Magyar Filozófiai Szemle 1995. 3–4.
387–394. Hamann, Johann
Georg: Recenzió
A tiszta ész kritikájáról. In Magyar Filozófiai Szemle 1999. 6.
888–890. Hankovszky Tamás: Adalékok a
„hit és ész” problematika emberképéhez. A kanti kihívás és a vatikáni
zsinatok válasza. In Sapientiana 2
(2009)2. 50-60. Heidegger, Martin: Kant
és a metafizika problémája. Budapest, Osiris-Gond, 2000. Heidegger, Martin: Kant tézise a
létről. In Pro Philosophia Füzetek. 17–18. 1999. 83–109. (Ua: Uő.:
Útjelzők. Budapest, Osiris, 2003. 403-435.) Hell Judit: Nő és
férfi viszonya az újkori filozófiában: a kanti (fél)fordulat. In Világosság
2005. 2-3. 85-93. Hell Judit:
Társadalometikai tendenciák Kant filozófiájában. In Descartes, Kant,
Husserl, Heidegger. (Szerk. Schmal Dániel) Budapest, Atlantisz, 2002.
291-296. Heller Ágnes: Kant a
végességről és a boldogság ígéretéről. In Gond 15–16 1998. 5–26. Heller Ágnes: Kant
etikái. In Heller Ágnes: Portrévázlatok az etika történetéből.
Budapest, Gondolat, 212–288. Heller Ágnes:
Szabadság és boldogság. In Hiány 1992. 8. 27–33. Hermann István: Kant
teleológiája. Budapest, Akadémiai, 1968. 21979. 337. Hévizi Ottó: Hány formáletikája van
Kantnak: egy, kettő, egy sem? In Világosság 2004. 10-12. 157-161. Hévizi Ottó: Kant –
A transzcendentális ítélkezés gondolata. In Gond 27-28. 2001. 32-97. Himfy József: Kanttal, Kant
ellenében. A világköztársaság mint a világbéke garanciája. In Kellék
24 (2004) 111-123. Horváth Zoltán: Hatály
vagy hatás? Az erkölcsi törvény általi meghatározottság két értelme. In Világosság
2008. 2. 71-90. Huoranszki Ferenc: Törvénnyé tett
szabadság. In Világosság 2004. 10-12. 65-81. Infranca, Antonio: Kant „Örök béke”
című írásának paradoxonjai. In Magyar Filozófiai Szemle 1998. 1–3.
193–215. Jobbágy József: Az örök
béke a puszta ész határain belül. Kanti motívumok a nemzetközi
kapcsolatok mai elméleteiben. In Kellék 24 (2004) 93-110. John Éva: Az
empirikus törvény fogalma a kanti rendszerben 1781 és 1787 között. In
Czeglédi András et al. Ész, természet, történelem. Filozófiai tanulmányok.
Budapest, Áron. 2002.149–191. John Éva: Az ezerszög
kalandjai. Egy gyakori félreértés Kant szemléletfogalmával kapcsolatban.
In Világosság 2008. 2. 15-26. Jotov, Sztilián: Kanttal a frontra.
In Pro Philosophia Füzetek 44. 2005. 4. 203-218. Kelemen János:
„Korlátozni” és „merni a tudást” In Kelemen János: Az ész képe és tette.
Budapest, Atlantisz, 2000. 221-265. (Ua.: Budapesti Könyvszemle 1996.
4. 391-407.) Kelemen János: A kopernikuszi
fordulat és a „humanista Kant”. In Világosság 2004. 10-12.
133-138. Kelemen János: A
kopernikuszi fordulat és Kant platonizmusa. In Kellék 24
(2004) 249-253. Kelemen János: Kant
szemiotikája. In Világosság 1991. 6. 401-409. Kelemen János: Nyelv
és történetiség a klasszikus német filozófiában. Budapest, Akadémiai,
1990. Kelly, Frank J.: A szabadság
problémájának tárgyalása Kantnál. In Magyar Filozófiai Szemle
1995. 3–4. 395–411. Kenéz László: Kant és egy
mesterséges képzelőerő kritikája. In Világosság 2004. 10-12.
215-235. Kiss Endre: Az iskola és az
univerzális filozófia között. Kant és a Königsberg-tényező. In Pro
Philosophia Füzetek 41. 2005. 1. 57-72. Kiss Endre: Az örök
béke a globalizáció korában. In Descartes, Kant, Husserl, Heidegger.
(Szerk. Schmal Dániel) Budapest, Atlantisz, 2002. 311-324. (Ua.: Világosság,
2000. 3. 27-35.) Kiss Lajos András: Egység vagy
sokféleség. Jean-Francois Lyotard Kant történelem- és
politikafilozófiájáról. In Kellék 24 (2004) 179-196. Kissné Novák Éva:
Kant értékelmélete. In Descartes, Kant, Husserl, Heidegger. (Szerk.
Schmal Dániel) Budapest, Atlantisz, 2002. 297-309. Kocsis László: Kant és Frege:
intuíció, konstrukció és a matematika objektivitása. In Pro
Philosophia Füzetek 41. 2005. 175-185. Komorjai László: Dedukció
és intencionalitás. In Világosság 2008. 2. 47-62. Komorjai László: Kant mint a klasszikus geográfia előfutára. In Magyar
Filozófiai Szemle 1996. 1-3. 81-93. Komorjai László: Transzcendentális
filozófia és matematika Kant gondolkodásában. In Magyar Filozófiai
Szemle 1998. 1–3. 137–171. Lendvai L. Ferenc:
Kant történelemfilozófiája és a porosz reformok. In Descartes, Kant,
Husserl, Heidegger. (Szerk. Schmal Dániel) Budapest, Atlantisz, 2002.
283-289. Lendvai L. Ferenc:
Kant történelemfilozófiája és a porosz reformok. In Schmal Dániel (szerk.): Descartes,
Kant, Husserl, Heidegger. Budapest, Atlantisz, 2002. 283-289. Losoncz Alpár: A háború: a
moralitás folytatása más eszközökkel? In Kellék 24 (2004)
69-92. Málnási Bartók
György: Kant etikája
és a német idealizmus erkölcsbölcselete. Hága, Mikes International,
2006. Málnási Bartók
György: Kant.
Hága, Mikes International, 2005. Martin, Gottfried: A
kanti álláspont apóriái. In Martin, Gottfried: Általános metafizika.
Problémák és módszerek. Budapest, Holnap, 1998. 208–229. Mester Béla: Nemzeti
filozófia – in sensu cosmopolitico. In Kellék 24 (2004)
125-136. Mesterházi Miklós: Az
irigységről. In Kellék 24 (2004) 7-26. Milovic, Miroslav: A transzcendentális
dedukció. In Magyar Filozófiai Szemle 1995. 3–4. 608–615. Mittelholz Iván: A
tiszta értelmi fogalmak kontingenciájáról. In Világosság 2008. 2.
27-31. Munkácsy Gyula: Az antinómiák
filozófiája és az ember antinómiája. In Világosság 1972. 5.
Melléklet. (Újranyomva: Világosság 2004. 6. 65-77.) Nagy József: Kant contra
Hobbes. In Világosság 2005. 2-3. 95-102. Nyíri János Kristóf:
A kanti fordulat
értelmezésének néhány kérdése. In Világosság 1972. 5. Melléklet.
(Újranyomva: Világosság 2004. 6. 33-38.) Nyíri Kristóf: A tiszta kép kritikája.
In Világosság 2004. 6. 39-47. Olay Csaba: Arendt
Kant-értelmezése. In Világosság 2004. 10-12. 149-155. Orbán Jolán: Parerga: Derrida
Kant-olvasata. In Világosság 2005. 2-3. 103-111. Pápay György: A jóindulat
mint morális elv: Kant, Rorty, Davidson. In Pro Philosophia Füzetek
41. 2005. 187-194. Papp Zoltán:
Ästhetisch wohnet der Mensch. In Gond 15–16. 1988. 27-89. Papp Zoltán: Az esztétikum
tapasztalatelméleti kizsákmányolása Az ítélőerő kritikájában.
In Világosság 2004. 10-12. 125-132. Papp Zoltán: Elidőzni a
szépnél. Kant esztétikájáról. Papp Zsolt: Történelemfilozófia –
megoldás a rendszer margóján? In Világosság 1972. 5. Melléklet.
(Újranyomva: Világosság 2004. 6. 49-63.) Parragh Szabolcs: Kant és Putnam, Putnam
és Kant. In Pro Philosophia Füzetek 44. 2005. 4. 281-290. Pató Attila: Ítélet
és ítélőerő. Egy Kant-olvasó különös esete. In Kellék 24
(2004) 27-44. Pete Krisztián: Objektivitás és igazság –
Kant és Davidson. In Pro Philosophia Füzetek 44. 2005. 4. 291-301. Pogonyi Szabolcs: A sensus commuis
a kanti politikai filozófiában. In Világosság 2004. 10-12.
139-147. Rathmann János: Hamann recenziója
A tiszta ész kritikájáról. In Magyar Filozófiai Szemle 1999. 6.
887. Rathmann János: Kant és Herder
– hasonlóság és különbözőség. In Kellék 24 (2004) 243-248. Richir, Marc: A
fenomenológiai mozzanat Az ítélőerő kritikájában. In Enigma 1995. 1.
70-85. Ross, David: Kant
etikája. Kommentár Az erkölcsök metafizikájának alapvetéséhez. In Gond
31. 2002. (Ua: Ross: Kant etikája. Budapest, Gond-Cura Alapítvány,
2005.) Rózsa Erzsébet: „De a törvény
nem cselekszik, csak a valóságos ember cselekszik". Hegel
kantianizmusa gyakorlati filozófiája motívumaiban. In Kellék 24
(2004) 221-241. Röd, Wolfgang: A
kanti tapasztalatelmélet interpretációjának egy alternatívája. In Röd, W.: Hagyomány
és újítás a filozófiában. A XVII. századtól napjainkig. (Szerk. Boros
Gábor) Budapest, Áron, 2003. 309-332. (Ua.: Magyar Filozófiai Szemle
1991. 4–5. 403–423.) Röd, Wolfgang: Bevezetés
a kritikai filozófiába. Kant filozófiájának főbb problémái. Debrecen,
Csokonai, 1998. Röd, Wolfgang:
Dialektikus témák Kantnál. In Röd, Wolfgang: Az újkor dialektikus
filozófiája I. Debrecen, Latin Betűk, 1996. 41–100. Röd, Wolfgang:
Heidegger Kant-értelmezése – félreértelmezés? In Röd, W.: Hagyomány és
újítás a filozófiában. A XVII. századtól napjainkig. (Szerk. Boros Gábor)
Budapest, Áron, 2003. 333-348. (Ua.: Gond 12. 1996. 255–268.) Röd, Wolfgang: Kant
filozófiája a kritikai korszak előtt. In Röd, W.: Hagyomány és újítás a
filozófiában. A XVII. századtól napjainkig. (Szerk. Boros Gábor)
Budapest, Áron, 2003. 149-172. (Ua.: Röd, W.: Descartes és a német
felvilágosodás filozófiája. Debrecen, KLTE Filozófia Tanszék, 1994. 181–207. ) Röd, Wolfgang: Kant metafizikája és
az utókor filozófiája. In Világosság 2004. 10-12. 5-16. Schlüter, Wolfgang: Immanuel
Kant. Budapest, Magyar Könyvklub, 2002. Simon Ferenc: Tiszta
formális értéketika: Kant. In Simon Ferenc: Az erkölcsi értékeszme
története. Axio-ontológiai vázlatok az etika történetéből. (Carmen
Saeculare IV.) Veszprém. Veszprémi Humán Tudományokért Alapítvány, 1999.
121-149. Strawson, Peter F.: Az
érzékelés és a jelentés határai. Budapest, Osiris-Gond, 2000. Szegedi Nóra: A kanti sematizmus mint fenomenológiai probléma. In Világosság
2004. 10-12. 173-183. Szegedi Nóra: A
reflektáló ítélőerő előzményei és szerepe a kanti tapasztalatelméletben.
In Világosság 2008. 2. 33-46. Szegedi Nóra:
Megjegyzések a kanti magában való dolog és a transzcendentális tárgy
problémájáról. In Descartes, Kant, Husserl, Heidegger. (Szerk. Schmal
Dániel) Budapest, Atlantisz, 2002. 271-282. Szilágyi-Gál Mihály:
Esztétikai
konszenzus. A racionális diskurzus alternatívája Kant ízléskritikájában.
In Kellék 24 (2004) 197-204. Szolcsányi Tibor: Reprezentáció és
információ: a határok és a határsértések tudománya. In Pro Philosophia
Füzetek 41. 2005. 195-204. Takács Ádám: Kezdet és hipotézis
Kantnál. In Világosság 2004. 10-12. 209-213. Telegdi Áron: Kant
időfelfogása. In Kellék 24 (2004) 171-178. Tengelyi László: A tapasztalat és a
végtelen: Kant és Husserl. In Világosság 2004. 10-12. 55-63. Tengelyi László:
Autonómia és világrend. Kant az etika fundamentumáról. In Medvetánc 1984.
4. Melléklet. Tengelyi László:
Bevezetés. In Kant: Az erkölcsök metafizikájának alapvetése. Budapest,
Raabe Klett, 1998. 2–14. Tengelyi László:
Immanuel Kant. In 33 Híres bölcseleti mű. Budapest, Móra, 1995.
200–252. Tengelyi László:
Kant és a morális bűnértelmezés határa. In Tengelyi László: A bűn mint sorsesemény. Budapest, Atlantisz, 1992.
18–38. Tengelyi László:
Kant, Schellnig és a „rossz metafizikája”. In Doxa 18 (1990) 41-97. Tengelyi László:
Kant. Budapest, Kossuth, 21995. Tőzsér János: A jelenség valósága.
In Világosság 2004. 10-12. 185-191. Újvári Márta: Kant
cogitója. In Filozófiai Figyelő 1981. 3-4. 135-164. Újvári Márta: Kanti
témák a mai angolszász analitikus filozófiában. Budapest, Akadémiai,
1993. Újvári Márta:
Lehet-e nyelvelmélete a kanti transzcendentálfilozófiának. In Magyar
Filozófiai Szemle 1987. 2. 203-223. Ullmann Tamás: Affinitás,
képzelőtehetség és természet. In Világosság 2008. 2. 91-102. Ullmann Tamás: Ítélőerő és sematizmus.
In Világosság 2004. 10-12. 163-171. Vajda Mihály: A fakultások
vitája. In Kellék 24 (2004) 59-68. Valastyán Tamás: A fogalom
mágiája. Kant és Novalis - a filozófia prózája és költészete. In Kellék
24 (2004) 205-220. Vidrányi Katalin: A
kanti istenfogalom. In Uő.: Krisztológia és antropológia. Budapest,
Osiris, 1998. 19–42. (Ua: A teremtés. Filozófiatörténeti tanulmányok.
Szerk.: Fehér Márta. Budapest, Áron, 1996. 151–172.) Vidrányi Katalin: Második fordulat.
In Uő.: Krisztológia és antropológia. Budapest, Osiris, 1998. 43–72.
(Ua.: Világosság 1972. 5. Melléklet. Újranyomva: Világosság
2004. 6. 11-30.) Vinkovics Márta: Kant mint a
klasszikus geográfia előfutára. In Magyar Filozófiai Szemle
1996. 1-3. 81-93. Vossenkuhl, Wilhelm:
„Mit szabad
remélnem?” Kant harmadik kérdése . In Világosság 2004.
10-12. 17-25. Weiss János: A
gyakorlati ész kritikájának recepciójáról a romantika szerelemfelfogásáig. In
Passim 1999. 1. 11-32. Weiss János: Az út metaforája
Kantnál. In Világosság 2008. 2. 5-14. Weiss János: Hogyan lehetséges a metafizika? Salomon Maimon válasza A tiszta ész kritikájára. In Világosság 2004. 10-12. 103-113. |