Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.com__________________________________________________________________________________________________
Logika (Érveléstechnika) szeminárium, BBNSF10600
2017. tavasz KURZUSLEÍRÁS Mindenki tudja, hogy
szóban és írásban logikusan kell kifejeznünk magunkat. Mégis olyanok is nap
mint nap durván megsértik a logika alapvető törvényeit, akik egyébként világos
és választékos formába öntik gondolataikat. Ugyanígy a legértelmesebb,
legtanultabb emberek is újra meg újra áldozatául esnek mások szándékos vagy
észrevétlen csúsztatásainak, tévkövetkeztetéseinek – elég csak a politikai
kommunikáció vagy a reklám átveréseire gondolni. Érdemes tehát ismerni és
tudatosan használni az érvelés technikáját, hogy nagyobb eséllyel valósítsuk
meg kommunikációs céljainkat, és kerüljük el, hogy félrevezessenek bennünket.
A tananyag elméleti
és gyakorlati részre oszlik. Az elméleti részt a tankönyvből (lásd a kötelező
irodalomnál) önállóan kell elsajátítani az első hetekben. A foglalkozásokat
teljes egészében a gyakorlati résznek szenteljük. Először 1-2 mondatos
szövegeken gyakoroljuk az érvelések elemzését, majd egyrészt a Leibniz-Clarke
levelezés érveinek logikai struktúráit vizsgáljuk, másrészt az érvelést
különböző filozófiai problémákkal kapcsolatban gyakoroljuk. A kurzust azok
is felvehetik, akik korábban nem tanultak logikát. Oktató: Hankovszky Tamás (tamas@hankovszky.com) Időpont: Csütörtök 16.00 ‒ 17.30 Hely: Anselmianum 011 Munkamódszer A szeminárium a hallgatók otthoni és órai
aktivitására épülő oktatási forma. Az órák a résztvevők tanári irányítással
folyó beszélgetéseként valósulnak meg, mert ez hatékonyabbnak ígérkezik, mint
a hallgatói referátumokra épülő szeminárium. Így a foglalkozások látogatása,
a csapatmunka és a hétről-hétre való készülés elengedhetetlen. Követelmények Aktív órai munka, két zárthelyi dolgozat a
tankönyv anyagából Értékelés: A hallgatók a félév végén aláírást
és gyakorlati jegyet kaphatnak. A foglalkozásokon való aktív részvétel mindegyiknek feltétele. A gyakorlati jegyet a
zárthelyi dolgozatok és súlyozottan az órai
munka határozzák meg. Elégtelen a gyakorlati jegy, ha a ZH-eredmények
átlaga nem éri el az elégségest. Hiányzás: A szemináriumokon a részvétel
kötelező. A maximális hiányzási lehetőség 4x45 perc. Ennél több hiányzás
esetén a kurzusra nem jár aláírás (így jegy sem). „Igazolt” és „igazolatlan”
hiányzás között nincs különbség. ZH 03. 2. 1. ZH (Tankönyv: nyomtatott: 13-84., 119-155.; vagy online 4-28., 42-61.) 03.
16. 2. ZH (Tankönyv:
nyomtatott: 85-118., 156-220.; vagy online 29-42., 61-85.)
03. 30. Pót ZH (Megismételhető vagy pótolható az egyik, de csak az egyeik ZH.) Kötelező irodalom Zentai I. – Tóth O.: A meggyőzés csapdái.
Informális hibák és visszaélések a mindennapi meggyőzősben. Budapest,
Typotex, 2002. Gyakorló
feladatok Kérem, nyomtassák ki, és hozzák magukkal az órákra. A Leibniz – Clarke
levelezés.
Budapest, L’Harmattan – SZTE Filozófia Tanszék, 2005. szemelvények
Ajánlott
irodalom Margitay T.: Az
érvelés mestersége. 2. javított kiadás. Budapest, Typotex, 2007. Forrai G. (szerk.): Informális
logika. (digitális tankönyv) Zentai I.: Meggyőzéstechnika
és kritikai gondolkodás a mindennapi gyakorlatban. Budapest, Medicina,
2006. Lakatos L.: Érveléstechnika Zentai I.: A meggyőzés útjai. A
mindennapi élet meggyőzéspszichológiája. Budapest, Typotex, 1998. Logika a mindennapi
életben. A
gyakorlati érvelés technikája. (Összeállította a BME Filozófia Tanszék
kollektívája) [h. n.] [k. n.] [é. n.] Aronson, E. –
Pratkanis, A. R.: A rábeszélőgép. Élni és visszaélni a meggyőzés
mindennapos mesterségével. Budapest, AB OVO, 1992. Grice, P. H.: A társalgás logikája.
In Pléh Cs. – Síklaki I. – Terescsényi T. [szerk.]: Nyelv – kommunikáció -
cselekvés. Budapest, Osiris, 1997. 213-227. Breton, Ph.: A
manipulált beszéd. Budapest, Helikon, 2000. Kutrovátz G.: Bevezetés a logikába és az
érveléselméletbe. (Digitális tankönyv, ELTE) Kijelentéslogika
(Digitális tankönyv, ELTE) Madarászné – Pólos L.
– Ruzsa I.: A logika
elemei. Budapest, Osiris, 2006. |