Hankovszky
Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.com__________________________________________________________________________________________________
Frissítve: 2011. 02. 01. Társadalomfilozófia TÖRTÉNELEM ÉS ESZKATOLÓGIA A történelem
filozófiája és teológiája előadás, BBLSF03901 2011. tavasz KURZUSLEÍRÁS Vajon igaz-e, hogy a
történelem a mi erőfeszítéseink által vagy éppen azokat semmibe véve feltartóztathatatlanul
egy végső beteljesedés, isteni cél felé tart? Létezik-e filozófiailag is
megragadható értelme és végcélja a történelemnek, vagy ilyenről csak a
teológia nyelvén lehet beszélni? A történelem
értelmére vonatkozó ilyen és hasonló kérdések megválaszolásához közelebb
vezethet annak felismerése, hogy a klasszikus történelemfilozófia
tulajdonképpen nem más, mint a zsidó-keresztény eszkatológia szekularizált változata. Még Marx
kommunizmusra vonatkozó elképzeléseiben is tetten érhető a végső idők bibliai
leírásának eleven hatása. Sőt, nemcsak a filozófusok, hanem
elvallástalanodott korunk egyszerű emberei is akarva-akaratlan ennek az
eszménynek a hatása alatt állnak. „Egész arra irányuló modern fáradozásunk,
hogy mind jobbá tegyük a dolgokat, s mind nagyobb fokú haladást érjünk el, az
Isten Országa felé tartó egyetlen keresztény haladás eszméjében gyökerezik,
melynek uralmától a modern tudat megszabadult ugyan, ám amelytől mégiscsak
függ” (Löwith). Oktató: Hankovszky Tamás (tamas@hankovszky.com) Időpont: 2011. 03. 25 Péntek
14.00 – 20.30 Hely: Anselmianum 011 Követelmények A kurzus
kollokviummal zárul. Tételsor 1. Az apokaliptika világképe, ősszavai, történelemszemlélete 3. Ágoston és Bousset 4. Joachim és követői 6. Vico és Voltaire 7. Lessing és Kant 8. Schelling és Hegel Kötelező olvasmányok Löwith, Karl: Világtörténelem és üdvtörténet.
A történelemfilozófia teológiai gyökerei. Budapest, Atlantisz, 1996. Taubes, Jacob:
Nyugati eszkatológia.
Budapest, Atlantisz, 2004. Lessing, Gotthold
Ephraim: Az emberi nem nevelése. In
Magyar Filozófiai Szemle 1992. 5-6. 986-1012. Kant, Immanuel: Az
emberiség egyetemes történetének eszméje világpolgári szemszögből. In Kant: Történelemfilozófiai
írások. Szeged, Ictus,
1995-1997. 43-58. Schelling, F. W. J.: A transzcendentális
idealizmus rendszere. Budapest, Gondolat, 1983. 353-375. Hegel, G. W. F.: Előadások a világtörténet
filozófiájáról. Budapest, Akadémiai, 1979. Különösen: 33-56,
73-77.
81-85. Marx, Karl - Engels, Friedrich: A Kommunista Párt kiáltványa. Budapest, Kossuth, 1986. Szemelvények „A teológia és a
filozófia előjoga empirikusan megválaszolhatatlan kérdések megfogalmazása.
Ilyesfajták azok a kérdések, melyek az első és a legvégső dolgokat érintik –
s éppen azért őrzik meg jelentőségüket, mert semmilyen válasz nem némíthatja
el őket. Senki nem faggatódznék a történelem értelme felől, ha az már
magukból a történeti eseményekből nyilvánvaló volna. Másrészt
értelem-nélkülinek is csak egy végső értelmet keresve tűnhet csak a
történelem. Csalódások csak akkor érhetnek bennünket, ha várunk valamit. Az
azonban, hogy egyáltalán a történelem egészének értelmére és
értelmetlenségére kérdezzünk, maga is már történelmileg meghatározott: zsidó
és keresztény gondolatok szülték e mérték nélküli kérdést. Komolyan a
történelem értelmére kérdezni – ez túllép minden tudhatón, és elállítja
lélegzetünket; légüres térbe lök bennünket, melyet csak a remény és a hit
tölthet ki. A görögök szerényebbek voltak. Nem voltak oly elbizakodottak,
hogy a történelem értelmének firtatására vetemedjenek. Lenyűgözte őket a
természetes kozmosz látható rendje és szépsége, és a keletkezés és pusztulás
kozmikus törvénye volt történelemmegértésük
mintája is.” „Csak a zsidó és a keresztény hit által a klasszikus pogányság »reménytelen« – mert ciklikus – világszemlélete ellenében megteremtett
jövő horizontján belül vált egyáltalán lehetővé, hogy a haladáseszme a modern
történelemfelfogás vezérlő gondolatává váljék. Egész arra irányuló modern
fáradozásunk, hogy mind jobbá tegyük a dolgokat, s mind nagyobb fokú haladást
érjünk el, az Isten Országa felé tartó egyetlen keresztény haladás eszméjében
gyökerezik, melynek uralmától a modern tudat megszabadult ugyan, ám amelytől
mégiscsak függ, miként a szökött szolga távoli urától.” (Karl Löwith: Világtörténelem és
üdvtörténet. A történelemfilozófia teológiai gyökerei. Budapest,
Atlantisz, 1996. 42. ill. 128.) „A történelem értelme körüli zűrzavarban nem az
egyes események szabnak mértéket; sőt, éppenhogy
mindeme eseményektől elfordulva kell feltenni a kérdést: mi teszi a történelmet
történelemmé? A történelem lényegére irányuló kérdés csak akkor lelhet
mértékre és állagra, ha az eszkaton
felől hangzik el, mert az eszkatonban
a történelem túllép határain, és a maga mivoltában válik láthatóvá.” „Ember-voltot csakis a szabadság emelhet át a természet köréből
a történelem birodalmába. Történetisége csak a szabadságban létező embernek
van. A természetnek és a természetbe ágyazott ember-voltnak nincs története.
A szabadság azonban csak
mint alá-bukás tárulkozhat fel. Mindaddig ugyanis, amíg a szabadság az
isteni-természeti körforgás pályáján mozog, Isten és a természet
szükségszerűségének van alávetve. Valamiféle non posse peccare
semmiben sem különbözik a jó kényszerétől. Csak az embernek Isten szavára
adott válasz-szava – ez a lényege szerint: nem – tanúsíthatja az
emberi szabadságot. A történelem alapja ekként a tagadás szabadsága.” (Jacob Taubes: Nyugati eszkatológia. Budapest,
Atlantisz, 2004. 7. ill. 10.) |