Hankovszky
Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.com__________________________________________________________________________________________________
Frissítve: 2010. 11. 18. Filozófiatörténet 5. 19. századi filozófia Schopenhauer: A világ mint akarat és képzet Előadás, BBLSF00320 2010. ősz KURZUSLEÍRÁS Oktató: Hankovszky Tamás (tamas@hankovszky.com) Időpont: 11.19. péntek 14.00-20.00 Hely: Anselmianum 011. Kötelező irodalom (kb. 185 oldal) Ullmann T.: Arthur Schopenhauer.
In Boros G. (Szerk.): Filozófia.
Budapest, Akadémiai, 2007. 912-918. A. Schopenhauer: A világ mint akarat és képzet.
Budapest, Európa 1991. Vagy Budapest, Osiris, 2007. (Az oldalszámok az
első magyar kiadásra vonatkoznak.) 1. könyv (kb.
38 oldal) 1-4.§ 5.§ első fele, odáig, ahol az
álmokról kezd beszélni. (48. alul) 6.§ első felel, odáig, ahol az
okosságról kezd beszélni. (55. alul) 7.§ Ajánlott: 8.§ 2. könyv (kb.
43 oldal) 18.§ első felel, odáig, ahol az
ideggyengeségről kezd beszélni. (155.) 19.§ 20.§ 1-2. bek. (152-161.) 23.§ 1-3. bek. (168-169.) 25-27.§ 3. könyv (kb.
28 oldal) 32-34.§ 36.§ 1-2. bek. (255-260.) 37.§ 38.§ 1-5. bek. (268-270.) 39.§ 1-2. bek. (a példákig:
275-277.) 41-42.§ 4. könyv (kb.
68 oldal) 53-54.§ 55.§ első fele, odáig, ahol a
jellem javításáról és a szerzett karakterről kezd beszélni (400. alul) Ajánlott: 56.§ Ajánlott: 60.§ 61.§ 62.§ 1. bek. (ajánlott a teljes
§) 63.§ Ajánlott: 65.§ 66.§ 68.§ 1-9. bek. (a példákig: 495-502.) 69.§ Számonkérés Szóbelei vizsga. Előbb a könyv négy fejezetéből az
egyiknek átfogó, összefüggő bemutatása felkészülési idő nélkül, majd kötetlen
beszélgetés a többi fejezet egyes témáiról.
Néhány fordítási
korrekció A magyar fordítás (legalábbis az első kiadás, amelyhez
hozzáférek) számos értelemzavaró fordítási hibát tartalmaz. Néhányat az
alábbiakban korrigálok. Más értelmetlennek tűnő helyhez lapozza fel az
eredetit vagy az angol fordítást! · Az
egész könyvben ’az ok/okság elve’ helyett ’az (elégséges) alap’ elve
olvasandó! (A kauzalitás vagy a kauzalitás elve viszont helyes megfogalmazás.
A kauzalitás az alap elvének egyik alesete.) · Az
’eszme’ rendszerint ’ideát’ jelent. · 4.§
43. oldal első teljes bekezdésének első mondata – …úgy a képzeteknek minden
sajátos osztálya is csak valamely a szubjektumban levő sajátos
meghtározottság számára létezik, amelyet [a szubjektum e meghatározottságát]
megismerési képességnek nevezzük. · 4.§
vége 45. old. – …vagyis aprioricitását csakis minden tapasztalatnak tőle való
függéséből · 5 §
vége 52. old. – · 6.§
2. bek. közepe. 53. old közepe – A második feltétel pedig az állati testek
(Leib) szenzibilitása, vagy bizonyos testeknek (Körper) [vagyis az állati
testeknek] az a tulajdonsága, hogy közvetlenül a szubjektum objektumai
legyenek. · 7.§
65. old fent – …Epikurosz jutott el, amikor azt kellett megmondania, hogyan
tért el jött az az egy atom mozgásának eredeti irányától · 7.§
71. old közép – …az anyag nem más, mint ·
18.§ 2. mondat – Csakhogy a kutató maga is benne gyökerezik a világban,
individuumnak találja magát benne, vagyis megismerése, amely az egész világ
int képzet meghatározó hordozója, mégiscsak teljes mértékben egy test által
közvetítődik, ·
19.§ 2. bek. 3. mondat – Mivel azonban, ha ama különös viszonytól, amaz
egynek s nevezettnek kettős és merőben heterogén megismerésétől
elvonatkoztat, úgy amaz egy, a test, valamennyi másikhoz hasonló képzet,
ezért hogy tájékozódni tudjon róla … ·
19.§ vége felé – efféle például, hogy megismerés kíséri, amely motívumként a
meghatározódását is megszabja ·
54.§ 2. bek. utolsó mondat – és mivel az, amit az akarat akar, mindig az
élet, és mivel az utóbbi ezen kívül semmi más, mint… németül olvasható: http://www.zeno.org/Philosophie/M/Schopenhauer,+Arthur/Die+Welt+als+Wille+und+Vorstellung németül letölthető: http://ifile.it/r43epkx/arthur_schopenhauer_-_die_welt_als_wille_und_vorstellung.rar
angolul letölthető: http://ifile.it/6e17poq/schopenhauer_world_as_will_and_representation_vol_1.rar
Ajánlott irodalom R. Safranski: Schopenhauer és a filozófia tomboló évei.
Budapest, Európa, 1996. 255-273.; 319-348., és különösen: 349-395. Nagy S.:
Schopenhauer, „a világosan látó pesszimista” (Utószó a magyar kiadáshoz) Csejtei D. – Juhász A. Schopenhauer a halálról http://epa.oszk.hu/00600/00689/00004/csejtei.html D. E. Cartwright: Historical
Dictionary of Schopenhauer's Philosophy http://4shared.com/document/M1U6UsYP/Historical_Dictionary_of_Schop.html Ch. Janaway: The
Cambridge Companion to Schopenhauer http://4shared.com/document/3dXF88To/TheCambridgeCompaniontoSchopen.html
Ch. Janaway: Schopenhauer.
A Very Short Introduction http://4shared.com/document/O6pO6v8B/Schopenhauer_a_very_short_intr.html Ch. Janaway: Self
and World in Schopenhauer's Philosophy http://4shared.com/document/l17dvrJs/Self_and_World_in_Schopenhauer.html B. Hannan: The
Riddle of the World. A Reconsideration of Schopenhauer's Philosophy http://ifile.it/hs9k027/9780195378948.rar B. Magee: The
Philosophy of Schopenhauer http://filefactory.com/file/b371bf6/n/9780198237228.zip
|