Hankovszky
Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.com__________________________________________________________________________________________________
Frissítve: 2013. 04. 17. Történetfilozófia (emelt szintű
szeminárium) Klasszikus
német történelemfilozófiák Szövegolvasó szeminárium,
BMNSF0400M 2013. tavasz KURZUSLEÍRÁS Oktató: Hankovszky Tamás adjunktus (tamas@hankovszky.com) Időpont: Hétfő 8.30
– 10.00 Hely: Anselmianum 011 Munkamódszer A szeminárium a hallgatók otthoni
és órai aktivitására épülő oktatási forma. Az órák a résztvevők tanári
irányítással folyó beszélgetéseként valósulnak meg, mert ez hatékonyabbnak
ígérkezik, mint a hallgatói referátumokra épülő szeminárium. Így a
foglalkozások látogatása, a csapatmunka és a hétről-hétre való készülés
elengedhetetlen. Az egyes órákon egy-egy néha kifejezetten hosszú szövegeket
tekintünk át, amelyek alig-alig lesznek feldolgozhatók a másfél óra alatt.
(Hogy mennyire, az a hallgatók felkészültségétől függ.) A legtöbb órát azzal
kezdjük, hogy a kijelölt szöveg gondolati egységeit elkülönítjük egymástól,
és minden egységgel kapcsolatban megpróbálunk válaszolni három alapvető
kérdésre. 1. Miről szól? 2. Mit állít azzal kapcsolatban, amiről szól? 3.
Miért fontos ez az állítás a szöveg által megvalósítani kívánt projekt
szempontjából? Ezért az órára való készülés terjedjen ki a szöveg tagolására
és e kérdések megválaszolására. A foglalkozásra a kijelölt szöveget mindenki
hozza magával! Követelmények A hallgatók a félév végén
aláírást és gyakorlati jegyet kaphatnak. A foglalkozásokon való aktív
részvétel mindegyiknek feltétele. A gyakorlati jegyet a házi dolgozat és az
otthoni készülésre épülő órai munka határozzák meg. Ha e kettő közül
bármelyik elégtelen, a félév végi jegy is elégtelen. Hiányzás A szemináriumokon a részvétel kötelező. A maximális
hiányzási lehetőség 6x45 perc. Ennél több hiányzás esetén a kurzusra nem jár
aláírás (így jegy sem). „Igazolt” és „igazolatlan” hiányzás között nincs
különbség. Órai munka Senki nem teljesítheti anélkül a kurzust, hogy
bekapcsolódna az órákon folyó szakmai beszélgetésbe! A házi dolgozat témája: A klasszikus német
történelemfilozófiák áttekintése A dolgozat műfaja tanulmány legyen! Tanúskodjon arról,
hogy a hallgató képes filozófiai problémák megragadására, összefüggéseik
megértésére, logikus és érvekkel alátámasztott kifejtésére. Lehetőleg minden
nagyobb horderejű kijelentés mögött szöveggel vagy szövegekkel alátámasztott
érv álljon a bibliográfiai utalások elfogadott szabályainak betartásával. A dolgozat leadási határideje: elektronikusan: 05. 03. (péntek)
24 óra és kinyomtatva: 05. 06. (hétfő) 10.15 A dolgozatokat kinyomtatva és elektronikusan kell beadni. A házi dolgozat formai
követelményei: Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 2,5-ös margó,
1,5-ös sortávolság, címlap és bibliográfia nélkül tíz teljes oldal. A bekezdések között ne legyen sorkihagyás vagy
térköz! A hivatkozás szabályairól és a tudományos írásművek egyéb formai
követelményeiről jó összefoglalót nyújt: http://www.gfhf.hu/download/filestore/downloads/to/sorvezeto.pdf
A formailag nem megfelelő vagy késve érkezett dolgozatokat olvasatlanul
elutasítom. A tervezett menetrend Az időbeosztás és az olvasnivalók
a félév folyamán változhatnak. Ezért az órákra való készülést ajánlott mindig
a kurzus honlapjának felkeresésével kezdeni.
Olvasmányok Boros Gábor: Lessing spinozista történelemfilozófiája.
In Magyar Filozófiai Szemle 1992. 5-6. 981-985. Collingwood, Robin George: A
történelem eszméje. Budapest, Gondolat, 1987. Danto, Arthur C.: Szubsztantív és analitikus
történelemfilozófia. (Hálózati dokumentum) Fichte, Johann Gottlieb: A
jelenlegi kor alapvonásai. In Fichte: Válogatott filozófiai írások.
Budapest, Gondolat, 1981. 413-701. Gyurgyák János - Kisantal Tamás
(szerk.): Történetelmélet I-II. Budapest, Osiris, 2006. Hegel, G. W. F.: Előadások a
világtörténet filozófiájáról. Budapest, Akadémiai, 1979. Herder, Johann Gottfried: Eszmék
az emberiség történetének filozófiájáról. In Herder: Eszmék az emberiség
történetének filozófiájáról és más írások. Budapest, Gondolat, 1978.
41-454. Kant, Immanuel: Az emberi
történelem feltehető kezdete. In Kant: Történetfilozófiai
írások. Szeged, Ictus, 1995-1997. 89-103. Kant, Immanuel: Az emberiség
egyetemes történetének eszméje világpolgári szemszögből. In Kant: Történetfilozófiai írások. Szeged,
Ictus, 1995-1997. 43-58. Kant, Immanuel: Recenziók Herder
Eszméiről. In Kant: Történetfilozófiai
írások. Szeged, Ictus, 1995-1997. 59-86. Kelemen János: Az ész képe és tette. A
történeti megismerés idealista elméletei. Budapest, Atlantisz, 2000. Lessing, Gotthold Ephraim: Az
emberi nem nevelése. In Magyar Filozófiai Szemle 1992. 5-6.
986-1012. Löwith, Karl: Világtörténelem
és üdvtörténet. A történelemfilozófia teológiai gyökerei. Budapest,
Atlantisz, 1996. Marquard,
Odo: Az egyetemes történelem és más mesék. In Marquard: Az egyetemes történelem és más mesék. Budapest, Atlantisz, 2001.
251-273. Marx, Karl - Engels, Friedrich: A Kommunista Párt kiáltványa. Budapest, Kossuth, 1986. Miklós Tamás: A
történelemfilozófia elgondolhatatlansága és nélkülözhetetlensége a
Transzcendentális idealizmus rendszerében. In Diotima. Heller Ágnes hetvenedik születésnapjára. Budapest,
Osiris-Gond, 1999. 376-385. Miklós Tamás: A zűrzavar képei.
Friedrich Schiller: A fenségesről. In Farkas Katalin – Orthmayr Imre
(szerk.): Bölcselet és analízis. Budapest,
Eötvös Kiadó, 2003. 289-295. Miklós Tamás: Germánia fölött az
ég. Friedrich Schiller: Mi az egyetemes történelem és mi végre is
tanulmányozzuk? In Parlando.
Tanulmányok Zoltai Dénes tiszteletére. Budapest, Atlantisz, 2005. 85-93. Miklós Tamás: Kant a társiatlan
társiatlanságról. Megjegyzések a Világpolgár-esszé
negyedik tételéhez. In Blandl Borbála, Gulyás Péter, Marosán Bence (szerk.): „A margók előadója voltam”. Emlékkötet
Munkácsy Gyula tiszteletére. (Világosság könyvek 5.) Budapest,
Tudástársadalom Alapítvány, 2011. 115-123. Schelling, F. W. J.: A
transzcendentális idealizmus rendszere. Budapest, Gondolat, 1983.
353-375. Schiller, Friedrich: A
fenségesről. In Schiller: Művészet- és történelemfilozófiai írások.
Budapest, Atlantisz, 2005. 353-369. Schiller, Friedrich: Mi az egyetemes
történelem és mi végre is tanulmányozzuk? In Schiller: Művészet- és
történelemfilozófiai írások. Budapest, Atlantisz, 2005. 383-419. Taubes, Jacob: Nyugati
eszkatológia. Budapest, Atlantisz, 2004. |