Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.eu___________________________________________________________________________________________________
Kant: Az erkölcsök metafizikájának
alapvetése Kérdések és magyarázatok a Második rész negyedik egységéhez 46. „Az akaratot olyan képességnek gondoljuk el, amely bizonyos törvények
képzetének megfelelően” – Lapozzon vissza a Második rész 12. bekezdéséhez, és olvassa újra az akaratról ott
mondottakat! 46. „a cél, aminek, ha pusztán
az ész által van adva, minden eszes lény számára egyforma érvénnyel kell
bírnia” – Kant szerint van olyan cél, amelyet nem a
hajlamaink alapján választunk, hanem maga az ész jelöli ki. Kant azt is
feltételezi, hogy az ész minden eszes lényben azonos, így ugyanazt a célt
adja mindannyiunknak, függetlenül az egyéni, szubjektív különbségeinktől.
Ezért beszélhet később objektív célról. – Kant etikájáról gyakran mondjuk, hogy formális,
amire például a Második rész 30.
bekezdése is okot ad. Amit ott Kant a kategorikus imperatívusz tartalmaként
megad, az meglehetősen formális. Ez azonban nem mond ellent annak, hogy a
kategorikus imperatívusznak engedelmeskedő akaratnak egy nagyon is konkrét
cél legyen az objektív alapja. A 30. bekezdés kontextusában a cél úgy volt jelen,
hogy az ott említett maximák olyan cselekvések elvei, amelyek célokra
irányulnak. 46. Figyelje meg, hogy Kant különbséget tesz az akarat önmeghatározásának
objektív alapja és az akarás objektív alapja között! Mi az egyik, és mi a
másik? 46. A bekezdés közepén Kant egy sajátos megkülönböztetést vezet be
formális és materiális gyakorlati elv között. Igaz-e, hogy nemcsak a
materiális, de a formális gyakorlati elv sem vonatkoztat el minden
indítóoktól és céltól? 47. „csakis ebben lelhetjük fel” – Az eredetiben: csakis ebben lenne. – A bekezdés pusztán egy feltételes állítást
fogalmaz meg. Az mégis kiderül belőle, hogy a kategorikus imperatívusznak van valami alapja. (Feltéve
természetesen, hogy van kategorikus imperatívusz és kötelesség, amit a műnek
ezen a pontján még nem tudunk biztosan. Vö. 27–29. és a 56. bekezdés közepe.)
Ez legalább két dolgot jelent. Egyrészt azt, hogy nem esetleges az, hogy mit
mond ki. Ha más lenne az alapja, talán mást parancsolna. Másrészt azt, hogy
ha van egyáltalán, akkor nem esetleges, hogy van kategorikus imperatívusz,
hogy van olyan, hogy kötelesség. Ha nem volna ez az alap, köteleség sem
volna. – Az előző bekezdés alapján magyarázza el, miért
csak egy önmagában vett cél lehet a kategorikus imperatívusz alapja! 48. „Azt mondom tehát” – A fordítás itt nem szerencsés. Az eredetiben „nun” szerepel, ami nem a korábbi eredményekből való
következtetés levonására, sokkal inkább egy új kezdetre utaló szó. Magyarul
általában a „mármost” szóval adjuk vissza. Kant tehát nem korábbi érvek
alapján következtet itt arra, hogy az ember önmagában való célként létezik,
hanem csak bejelenti ezt. A
továbbiak során figyeljen arra, hogy előkerülnek-e érvek amellett, hogy az
eszes lény öncél! – Az előző bekezdés azt mondta, hogy ha van valami, aminek létezése
abszolút érték, és ami önmagában vett cél, akkor az a valami a kategorikus
imperatívusz alapja. Kant most kijelenti, hogy valóban van ilyen valami, mégpedig az eszes lény
mint olyan. Az ember léte is abszolút érték tehát, az ember is öncél. Kevés
fontosabb filozófiai állítást ismerünk, mint a bekezdés első (fél)mondata.
Nemcsak a kategorikus imperatívusz és a kanti moralitás alapja van itt
megnevezve, de ide vezethető vissza az emberi méltóság és (amennyiben ezen
alapul) az alapvető emberi jogok doktrínája, amelyek mai társadalmi
berendezkedésünk legfőbb pillérei. Mivel a legtöbb
mai ember szerint az emberen kívül nincs más eszes lény, sokak szemében az
ember számít az egyetlen abszolút
értéknek. Mindenesetre modern emberképünknek ez az egyik alapszövege. (Egy
másik, ennek mintegy a folytatása, a 66. bekezdés, ahol az emberi méltóság
kanti fogalmát találjuk.) 48. „az ember és egyáltalában véve minden eszes lény” – A következő
bekezdésekben Kant hol az emberről beszél, hol általában az eszes lényekről
(ember, Isten, angyal, földönkívüliek). Figyeljen erre a váltakozásra, és
próbálja megmondani, mikor miért szerepel az egyik vagy a másik kategória! 48. „egyúttal célként is
tekintetbe kell jönnie” – Úgy
tűnik, Kant itt a következő érvelésre támaszkodik. Mindennel annak
megfelelően kell bánni, ami(lyen). Az ember cél.
Tehát célként kell vele bánni. Lehet, hogy itt Kant abból vezeti le a kell-t
(hogyan kell bánni az emberrel), hogy mi van (mi/milyen az ember)? Lehet,
hogy nála a tény és az érték nem is válik el olyan élesen egymástól, mint az
alapján gondolnánk, hogy újra meg újra elutasítja, hogy az etika gyakorlati
antropológia lenne? – Ha igaz,
hogy „az ember és egyáltalában véve minden eszes lény önmagában való célként létezik, nem pedig pusztán eszközként”,
akkor miért nem csak célként kell tekintetbe
jönnie, miért elégszik meg Kant azzal, hogy célként is? 48. „cselekvésünkkel kell
megszereznünk” – A fordítás félrevezető. Itt nem erkölcsi értelemben vett
kell-ről van szó, sőt az eredetiben nincs is „kell”
jelentésű szó. Jobb lett volna szó szerint fordítani: „cselekvésünkkel
megszerzendő”. 48. „ennek ellenére, ha ésszel nem bíró lények” – Minek
ellenére? (A szöveg itt kissé szövevényes. A fordítás követi Kant mondatának
rendjét, de talán a tagmondatok átrendezésével érthetőbbé lehetne tenni.) – Kant egy
felosztást csinál. Először is megkülönbözteti mindazt, ami cselekvéssel
szerzendő meg, vagyis ami a cselekvéstől függetlenül nem létezik, és mindazt, aminek a létezése nem az akaratunkon,
hanem „a természeten nyugszik”. Ez utóbbiakon belül is két csoport van, azok,
amelyek eszesek (személyek), és amelyek nem (dolgok). Kant állítása az, hogy
függetlenül attól, hogy a dolgok léte adottság, tény, csak feltételes értékük
van: értékesek, ha eszközként lehet használni őket. 48. „Nem szabad őket eszközként használni” – Így szerepel az egyik magyar
kiadásban, de ez a fordítás hibás. Melyik szó maradt ki? 48. „ha viszont minden érték feltételes, tehát véletlenszerű volna, akkor
az észnek semmiféle legfőbb gyakorlati elve nem lehetne.” – A „véletlenszerű” helyett szerencsésebb lett
volna „esetlegest” fordítani. – Miért
nem lehetne ebben az esetben legfőbb gyakorlati elv? – Válaszát
hasonlítsa össze azzal, amit a 47. bekezdéshez írt feladatra válaszolt! 49. „Ennek az elvnek az alapja” – Kant itt különbséget tesz az elv és
annak alapja között. – Első
ránézésre úgy tűnik, az itt megadott alap a bekezdés végén megfogalmazott
imperatívuszhoz tartozik. Vajon a kategorikus imperatívusz korábbi megfogalmazásaihoz is
megfelelő ez az alap? Ha igen, magyarázza el, hogyan alapul erre a 31. vagy a
33. bekezdés megfogalmazása. Ha nem, akkor azoknak egyáltalán nincs alapja,
vagy csak másképp kell megfogalmazni az alapjukat? –
Figyeljen majd arra, hogy a kategorikus imperatívusz későbbi megfogalmazásaihoz is megfelelő-e ez az alap, vagy
azoknak nincs alapja, vagy más az alapja! 49. „Az ember szükségképpen ilyennek képzeli saját létét” – Ön is
ilyennek képzeli? Ha igen, miért, és miért „szükségképpen”? 49. „az elv tehát egyúttal objektív is” – Kant érveléséből nem derül ki,
milyen észok miatt tekinti saját létezését önmagában való célnak minden eszes
lény. (Talán ugyanazért, mint az ember.) Az viszont kiderül, hogy a
szubjektív elv azért bizonyul objektívnek is, mert nemcsak az ember, hanem
minden eszes lény így tekinti. Miért alapozza meg a szubjektívtől az
objektívhez való áttérést az emberről az eszes lényre való áttérés? 49. „az emberiséget mind saját személyedben, mind mindenki máséban” – Az
„emberiség” szó talán nem a legszerencsésebb fordítása az eredetiben is
kétértelmű kifejezésnek (Menschheit), igaz, jobbat
találni is nehéz volna. Nem olyasmiről van itt szó, mint az „emberségesség”
vagy „emberiesség” szavak esetében, még csak nem is a bolygónkon élő emberek
összességéről, hanem az emberi természetről, az ember mivoltról, arról, ami
emberré tesz bennünket – pontosabban, ami megkülönböztet minket bolygónk
minden más élő és élettelen dolgától. Ugyanez a valami azonban közös bennünk
más eszes lényekkel, így nem a legszerencsésebb az emberről, a sokféle eszes
lény közül az egyikről elnevezni. Arról a valamiről van szó, ami miatt
önmagában való cél és személy vagyunk. Hogy mi ez, azt Kant még nem mondta
meg egyértelműen. A 48. bekezdés elején pusztán csak bejelentette, hogy: „az
ember és egyáltalában véve minden eszes lény önmagában való célként létezik”. Ön azonban talán mégis
tudja, miről van szó, hiszen az imént egy kérdés kapcsán remélhetőleg
elgondolkodott azon, miért képzeli minden ember szükségképpen öncélnak a
létét. 50. „egy személyt puszta eszközként használt fel” – Nem válaszolhatjuk-e
erre azt, hogy éppen ellenkezőleg, célként tekintett magára? Hiszen nem
rendelte magát alá semminek és senkinek, nem kívánta megőrizni magát, hogy
további célok eszköze lehessen, vagy megfeleljen a „Ne ölj” parancsát
kinyilatkoztató Istennek, hanem egyetlen célnak, saját érdekének, önmagának
rendelt alá mindent! Ha erre valaki azt mondaná, hogy igenis alárendelte
magát valaminek, vagyis eszközként használta önmagát, talán válaszolhatjuk
azt neki, hogy csak önmaga érdekében tette ezt, vagyis pont úgy járt el,
ahogy kell: célként is, és nem pusztán eszközként tekintet
önmagára. – Mit gondol erről az érvelésről? 50. Az öngyilkosság példájának mérlegelésekor
gondoljon napjaink eutanáziáról szóló vitáira is! Az eutanázia mellett is szoktak az ember (kissé kantiánusabban:
„a személyünkben lakozó emberiség” (52)) abszolút
értékére és méltóságára hivatkozva érvelni. 51. „egyetértsen a vele szemben követett eljárásommal – tehát” – Ez a
hely adja az egyik lehetséges választ arra a kérdésre, mit jelent, hogy
célként kezelek valakit. Ez azonban nem lehet az egyetlen, a teljes vagy a
végső válasz, mert az öngyilkos egyetért azzal, hogy megölje önmagát. Ez újra
felveti a kérdést: mit jelent valakit vagy az emberiséget célnak tekinteni.
Vegye figyelembe az 53. bekezdés utolsó mondatát is, valamint az 54. bekezdés
közepén azt a kitételt, hogy az objektív célnak a szubjektív célokat kell
korlátoznia! 52. „összhangban is kell lennie vele” – Próbálja
megindokolni ezt a követelményt! Vegye figyelembe az 53. bekezdés hasonló
követelményére utaló megfogalmazását is: „csakhogy mégsem pozitív, hanem
csupán negatív értelemben cselekszik összhangban”. 53. „a másik
ember boldogságát … egyúttal az én céljaimnak is kell [soll] lenniük” – Mivel a boldogság kitüntetett
jelentőségű a legfőbb jó fogalma, valamint Isten létének úgynevezett morális
bizonyítása és vele Kant vallásfilozófiája szempontjából, gondolja át alaposan,
mi szól amellett, hogy a boldogságot a célommá kell tennem! 52–53. Az ezekben a példákban szereplő cselekvések elítélésének logikája
éppúgy különbözik némileg az előző két bekezdésben szereplők elítélésétől,
mint ahogy a 35–36, illetve a 37–38. bekezdés is szemben állt egymással.
Lapozzon vissza, és idézze fel a négy példa két csoportra osztásának ottani
logikáját, és hasonlítsa össze a mostanival! 54. A bekezdés részben visszatekint az előző gondolati egységre, részben
már a következő egységhez, a kategorikus imperatívusz következő
megfogalmazásának tárgyalásához tartozik. A bekezdés második fele különösen
nehéz, nem kis részben azért, mert furcsa interferenciát mutat a 46.
bekezdéssel. Ott azt olvastuk: „az akarat önmeghatározásának objektív alapja
a cél”. Az „akarás objektív alapja az indítóok”. „A gyakorlati elvek formálisak, ha minden szubjektív
céltól elvonatkoztatnak”, és szó esett „objektív célról” is. Az 54.
bekezdésben mintha az objektív s a szubjektív jelzők másképp lennének
kiosztva, mint a 46. bekezdésben. Elegendő magyarázat erre, hogy most (és a
bekezdés utolsó sorában is) törvényhozásról van szó, korábban viszont akaratról, meg akarásról? 54. „az összes cél szubjektuma” – Mit jelent, hogy egy célnak szubjektuma
van (főleg, hogy a mondat második feléből kiderül, ez nem más, mint egy cél)? 54. „annak az általánosságnak a szabályában és formájában rejlik, amely
(az első elv szerint) alkalmassá teszi arra, hogy törvény […] legyen” –
Hogyan teszi alkalmassá az általánosságot a szabálya vagy a formája arra,
hogy törvény legyen? Segít, ha visszalapoz az Első rész 17. és a Második
rész 29–30. bekezdéséhez. 54. „(a második elv szerint)” – ez a közbeszúrás az eredetiben az
„önmagában való cél” után áll. 54. „a[…] cél szubjektuma” – aki a célokat
kitűzi, aki céllá tesz valamit, és adott esetben törvényül szabja a célra
irányuló cselekvést. 54. „gyakorlati elve, az általános” – A
fordításból a vessző után kimaradt egy „mint”. – Itt egy
elvről, és nem egy elv alapjáról esik szó, a bekezdés végén szereplő
megfogalmazás mégsem maga a gyakorlati elv, nem a kategorikus imperatívusz
egyik megfogalmazása. 54. „minden eszes lény akaratának”
– A „minden” itt a „jedes” fordítása, tehát „minden
egyest” jelent. A szöveghely nem azt akarja mondani, hogy az az akarat a
törvényhozó, amely esetleg közös mindannyiunkban, nem az az akarat, amely
talán mindannyiunk akarata (talán van ilyen, mert a 46. bekezdéssel
összefüggésben azt láttuk, hogy mindegyikünkben közös észről is
beszélhetünk), még kevésbé azt, hogy ha valamit mindenki akar, akkor azt
törvénybe lehet iktatni. Arról van itt szó, hogy minden egyes konkrét ember
akarata törvényhozó. A tied is, és az enyém is. (Az más kérdés, hogy ha
tényleg az akaratom mint a tiszta gyakorlati eszem
hoz valami törvényt, akkor biztos lehetek benne, hogy a tied ugyanazt a
törvényt fogja hozni, mert az is tiszta, vagyis nincs benne semmi
individuális-empirikus.) 56–59. Ez a négy bekezdés felveti az erkölcsi motiváció kérdését, amelyet
minden etikai elméletnek meg kell válaszolnia: miért engedelmesked(j)ünk az erkölcsi törvénynek, kanti terminológiával: a
kategorikus imperatívusznak. Attól ugyanis, hogy fel vagyok szólítva, még nem
feltétlenül engedelmeskedem a felszólításnak. Sőt, gyakran az is megtörténik,
hogy elismerem a felszólítás jogosságát, elismerem a kötelességemet, világos
számomra, hogy mit követel tőlem az adott helyzetben az erkölcsi törvény, de
nem érzek kellő ösztönzést arra, hogy kövessem. Vajon mi hiányzik ilyenkor?
És vajon mi késztet a követésére olyankor, amikor követem? (Ön például miért
teljesíti a kötelességét, amikor teljesíti? Biztos nem (csak) azért, mert
tudja, hogy az a jó. Ez a tudás ugyanis nem lehet az (egyetlen) motiváció,
mert ezt gyakran olyankor is tudja, amikor nem teljesíti. Mi a különbség a
két eset között?) Az 59. bekezdés szerint a filozófia történetében standard
válasz valamiképpen az érdek fogalmára hivatkozott. Valamit el akarok érni
(jutalom) vagy el akarok kerülni (büntetés) a kötelességteljesítés révén, az
imperatívusz követésével. Az 56. bekezdésben viszont a kategorikus
imperatívuszt Kant azáltal állítja szembe a hipotetikussal, hogy míg az
utóbbiak csak egy érdek megléte (egy „ha”) esetén követelnek meg egy
cselkevést, a kategorikus imperatívusz feltételen, semmilyen érdek nem
motivál a teljesítésére. De elképzelhető-e, hogy más motiváljon arra, hogy
kövessek egy imperatívuszt, mint az, hogy az érdekem ezt diktálja? Ha nem
képzelhető el, akkor kategorikus imperatívuszról még beszélni is felesleges.
Ha igen, akkor lehetséges a kategorikus imperatívusz, de akkor is kérdés,
hogyan miképpen indítja cselekvésre az akaratot, más szóval, hogyan
lehetséges (vö. 24. és 27. bekezdések). Ugyanez az összefüggésrendszer másképp
megragadva: A legtöbb ember hisz abban, hogy létezik olyan, hogy kötelesség.
Kant már az Első részben
megmutatta, hogy a kötelesség csak kategorikus imperatívuszként fogalmazható
meg, hipotetikusként nem. Most az 56. bekezdés arra jut, hogy a kategorikus
imperatívusz nem hivatkozik az érdekekre, és „a kötelességből fakadó
akarásban elszakadunk mindenfajta érdektől”. Így hát vagy meg tudjuk mondani,
miért kell és lehet az érdekek által nyújtott motiváció nélkül teljesíteni a
kötelességet, vagy nincs is olyan, hogy kötelesség. Az 56. bekezdés szerint a kategorikus
imperatívusz harmadik megfogalmazása éppen az érdeknélküliséget juttatja
kifejezésre. Az előző megfogalmazások ezzel adósak maradtak. Sőt, tévesen
akár még azt is lehetett gondolni, hogy azért nem szabad hazug ígéretet
tenni, mert ha az ezt vezérlő maxima általános törvénnyé válna, akkor nem
lennének többé ígéretek, ez viszont nem állna érdekében annak, aki
éppen az ígéret intézményével akar visszaélni (vö. 36. bekezdés). Vagy
tévesen lehetett azt gondolni, hogy az emberiséget önmagunkban azért kell
célként tekinteni, mert ez az érdekünk. Most Kant megpróbálja megmutatni,
hogy a kategorikus imperatívuszt úgy is meg lehet fogalmazni, hogy teljesen
nyilvánvalóvá váljon, hogy a kötelesség nincs tekintettel az érdekre, és hogy
miért nincs és nem is lehet tekintettel. 56. „kategorikusnak csak azért feltételeztük
őket” – A mondat eleje a „kategorikus” jelző jelentésének azt az aspektusát
domborítja ki, hogy kizárja az érdeket, akár létezik kategorikus
imperatívusz, akár nem. A mondat második fele arra utal, hogy akármit is
jelentsen is, hogy az imperatívusz kategorikus, nem biztos, hogy van ilyen
imperatívusz. Feltételeztük, elfogadtuk, hogy van, de csak azért, hogy
megmagyarázhassuk a kötelesség fogalmát.
57. „lehetetlen, hogy egy olyan akarat, amely maga a legfőbb törvényhozó,
érdektől függjön” – Az utolsó vessző után a
fordításból kimaradt az „ennyiben” szó. Magyarázza el, miért hamis az idézett
mondat az „ennyiben” nélkül! 57. „önszeretetünk érdekét” – Helyesen: önszeretete érdekét. 57. „mert […] még egy másik törvényre is szüksége lenne” – Mit
mondana ki ez a törvény? Miért volna ez egy másik törvény? – A
félmondatot a „mert” vezeti be, ami jelzi, ez a tagmondat adja meg az előző
mondatfélben levő lehetetlenség okát. Magyarázza el saját szavaival, pontosan
miből fakad a lehetetlenség! 58. „olyan akarat[…], amely önmagának általános
törvényhozóként tárgya lehetne” – Ez a kategorikus imperatívusz ún. harmadik
formulájában szereplő mondatrészlet kétértelmű. Jelentheti egyrészt azt, hogy
az akarat tárgya egy általános törvényhozó akarat, de jelentheti azt is, hogy
az általános törvényhozó akaratnak tárgya maga az akarat. (Más szóval, mikor
tárgya önmaga, akkor általános törvényt hoz, illetve, mikor általános
törvényt hoz, akkor tárgya önmaga.) Melyik értelmezés a helyes? 58. Kant az első mondathoz fűzött megjegyzésben azt állítja, hogy korábbi
négy példája, amellyel a kategorikus imperatívusz másik két megfogalmazását
szembesítette, az újabb megfogalmazásból kiindulva is jól értelmezhető.
Mutassa be, miért nem szabad öngyilkosnak lenni, hamis ígéretet tenni stb. a
harmadik formula szerint! 59. Ebben a bekezdésben kapunk választ arra, hogyan tehet szert
befolyásra az erkölcsi törvény az akarat felett Kant szerint. Láttuk, nem
úgy, hogy azért engedelmeskedünk a törvénynek, mert valójában a törvény
követésével járó jutalmat, vagy a megsértésével járó büntetés elkerülését
akarjuk. Kant válasza az, hogy azért irányítja a törvény az akaratot, azért
akarjuk végrehajtani a törvényt, mert „a törvény […] a mi akaratunkból számaz[ik]”. Amit az
akaratra vonatkozó erkölcsi törvénynek, a vele szemben támasztott követelménynek
hívunk, azt éppen az akaratunk írja elő önmagának. 59. A bekezdés végén bukkan fel először ebben a műben Kant etikájának (és
szabadságelméletének) egyik kulcsfogalma, az autonómia. Az az akarat (és
kitágított értelemben az az ember) auto-nóm, aki
önmagának szab törvényt. De egy
törvény nem tanács, amelyet követhetek is, és el is vethetek. A törvény és a
tanács között az a különbség, hogy a törvény szükségszerű. A szó közvetlen
értelmében persze csak gyakorlatilag szükségszerű, vagyis csak kötelező.
Tudjuk, hogy teoretikus értelemben nem szükségszerű az, ami gyakorlati
értelemben szükségszerű, hiszen néha nemcsak a tanácsot nem szívleljük meg,
hanem azt sem tesszük meg, ami kötelező. Mégis, az akarat autonómiának
fogalmában érdekes módon az is benne van, hogy az autonóm akarat ténylegesen
is azt teszi, amit magának előírt. Ha ugyanis nem azt tenné, akkor
valami mást tenne, mint amit magának előírt, vagyis akkor idegen törvény
befolyása alatt állna. Ez volna a hetero-nómia. 61. „céloké, amelyeket bármelyikük maga elé tűzhet” – Térjen vissza az
53. bekezdéshez, ahol hasonló gondolatot talál! A két bekezdés alapján a boldogság
a célok birodalmának is része. 64. „ide csak akkor kerülhet, ha teljeséggel független, nincs
szükséglete” – Most már jobban érthető, miért írta a 48. bekezdés, hogy
„minden eszes lénynek arra kellene vágynia, hogy teljességgel mentes legyen”
a szükségletektől. 65. A bekezdés javított fordítása: „Abban áll tehát a moralitás, hogy
minden cselekedet azzal az egyetlen törvényhozással függ össze, amely révén a
célok birodalma lehetséges. Ennek a törvényhozásnak viszont olyannak kell
lennie, hogy minden egyes eszes lényben megtalálható lehessen, és fakadhasson
az ő akaratából, amelynek a következő az elve: Ne cselekedj más maxima
szerint, mint amelyik általános törvénnyé válhat, tehát csak úgy cselekedj, hogy maximája révén az akarat magát
egyszersind általános törvényhozónak tekinthesse. Mármost
ha a maximák nem csengenek szükségképpen egybe már az eszes lény
természetéből következően is e lénynek, mint általános törvényhozónak, ezzel
az objektív elvével, akkor az ezt az elvet követő cselekvés szükségszerűségét
gyakorlati késztetésnek, azaz kötelességnek
nevezzük. A célok birodalmában a vezetőnek nincs kötelesége, annál inkább
minden tagnak, méghozzá valamennyinek ugyanolyan mértékben.” 66. „mert különben ez a lény nem tudná az eszes lényeket” – Miért nem? 66. „Az ész tehát az akarat” – A mondat első részének javított fordítása:
„Az ész tehát az akaratnak mint általános
törvényhozónak minden maximáját minden más akaratra és egyszersmind minden
önmagával szembeni cselekvésre is vonatkoztatja” 66. Ha szigorúan vesszük, itt kezdődik az a szövegrész, amely az emberi
méltóságról szóló modern diskurzus alapvető vonatkoztatási pontja. Gyűjtse ki
a 66–70. (és majd a 77–78.) bekezdésből azokat a megfogalmazásokat,
amelyekkel Kant az emberi méltóság mibenlétét vagy alapját megragadja!
Fogalmazza meg saját szavaival, miben áll vagy miből fakad az ember
méltósága! 69. „A moralitás az egyedüli feltétel” – ennek ellentmondani látszik,
hogy a következő mondat az erkölcsiségre való képességet is ilyen feltételnek tekint. Van itt valamilyen
ellentmondás? 69. „csakis észre van szükség, hogy e cselekedeteket rákényszerítsük az akaratra” – Mit jelent az, hogy az ész
rákényszert valamit az akaratra? Hogyan történik ez? 70. „Mert semminek sincs más értéke, mint amelyet a törvény megszab neki.” – Vesse össze ezt a szentenciát a mű Első részének első mondatával: „Semmi sem gondolható el a világban, sőt azon kívül sem, amit minden megszorítás nélkül jónak tarthatnánk – az egyetlen kivétel a jó akarat.” Vegye hozzá még a negyedik bekezdés elejét is: „A puszta akarat abszolút értékének ez az eszméje” és azt is, hogy a 8. bekezdésben azért kezdtünk a kötelesség, ezen keresztül pedig a törvény vizsgálatába, hogy a jó akarat fogalmát kifejthessük! |