Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.eu___________________________________________________________________________________________________
Kant: Az erkölcsök metafizikájának
alapvetése Kérdések és magyarázatok a Második rész ötödik egységéhez 71–74. Kant már a 31. bekezdésben, az első megfogalmazás alkalmával is
leszögezte: „Kategorikus imperatívusz tehát egyetlenegy van”. Most ugyanezt
állítja, és a különböző megfogalmazásokat megkísérli olyan elv szerint
rendszerezni, amely egyúttal az alapvető megfogalmazások hármas számát is
hitelesíti. Az „egység”, a „sokaság” és az „összesség” ugyanis a
kategóriáknak A tiszta ész kritikájában bemutatott táblázatában
(B 106) szereplő egyik kategóriahármas. 75. „Ezzel oda érkeztünk vissza, ahonnan kiindulunk” – Az eredetiben:
Immár befejezhetjük azzal, amivel kezdtünk. (Vagyis az eredeti nem mondja,
hogy az előző gondolatok visszavezettek volna a kiindulópontra, inkább azt,
hogy most már abban a helyzetben vagyunk, hogy visszatérhetünk oda.) Az Első rész első mondata a jó akaratról
szólt, majd a 7. bekezdése azért kezdett a kötelesség fogalmának
analizálásába, hogy a jó akarat fogalmát jobban megértsük. Most azért
térhetünk vissza a kiindulópontra, mert elvégeztünk minden feladatot, ami a
jó akarat fogalmának meghatározásához kell. Ez egyszersmind azt is jelenti,
hogy lezárult a mű analitikus módszerrel dolgozó része. 75. „amely nem képes rossz lenni, tehát” – Az első, meglehetősen formális
definíciót Kant azonnal konkretizálja, és a kategorikus imperatívusz egyik
megfogalmazásával is összefüggésbe hozza. A következő bekezdésben a
„teljességgel jó akaratot” egy másik megközelítésben (célja szempontjából)
ismerjük meg, ami a kategorikus imperatívuszt egy másik megfogalmazásához
vezet. Vajon (egyebek mellett) akkor is a jó akarat meghatározásáról lesz még
szó, amikor a 77., rendkívül hosszú bekezdésben a kategorikus imperatívusz
harmadik megfogalmazása is előkerül? Foglalja össze, mit mondhatunk a jó
akaratról e két (vagy három?) bekezdés alapján! 76. Cél nélkül az eszes lény nem tud cselekedni. Nem tudok csak úgy általában
akarni, hanem mindig valamit
akarok, el akarok érni valamit: a
célt. Kant azonban a jó akaratot meg akarja különböztetni a teljességgel jó
akarattól, ezért ez utóbbihoz másféle célt rendel, mint az előbbihez. 76. „az összes lehetséges cél szubjektuma”, „a lehetséges teljességgel jó
akarat szubjektuma” – Az a valaki, aki az összes lehetséges célt kitűzheti.
Az a valaki, akié ez az akarat. 77. „éppen maximájának ez az általános törvényhozásra való alkalmassága
tűnteti ki őt önmagában való célként” – A 48. bekezdés elején a magyar
fordítás tévesen („tehát”) egyfajta következményként adta elő, hogy az ember
öncél, pedig Kant ott még csak bejelentette ezt. Az indoklást csak most
kapjuk meg. Foglalja össze, miért öncél az ember Kant szerint! 77. „hasonlóképpen, nem számíthat arra sem, hogy a természet birodalma” –
Kant a következő mondatokban filozófiájának egy fontos témáját, a legfőbb jót
is érinti. A célok birodalma ugyanis kétfajta célt tartalmaz: öncélként
létező lényeket, például embereket, és az ő céljaik közül azokat, amelyek
összeférnek a moralitással. Az emberek céljai közül kiemelkedik a boldogság,
sőt, sok morálisan elfogadható célt, például képességeink kibontakoztatását,
csak azért tűzünk ki, hogy általuk a boldogságunkat mozdítsuk elő. A
boldogság azonban a természettől is függ, hiszen például az adottságok vagy
az egészség nagyban befolyásolják, hogy boldogok leszünk-e. 77. „Még ha mind a természet, mind a célok birodalmát egy vezető által
egyesítettnek gondolnánk is el” – Kant már a 63. bekezdésben is Istenre
utalt, amikor a célok birodalmának vezetőjéről beszélt. Most azt a
feltételezést fogalmazza meg, hogy a természet birodalmának is ő a vezetője,
ami itt azt jelenti, a természet neki engedelmeskedik. Egy ilyen „vezető” a
legfőbb jó megvalósulásának záloga, olyannyira, hogy a legfőbb jó problémája
(vagyis hogy a természetnek a moralitással szembeni közismert közömbössége
miatt úgy tűnik, nem feltétlenül boldog az, aki méltó a boldogságra, tehát a
számunkra elképzelhető kétféle jó nem esik egybe és nem egyesül) Kant más
műveiben Isten létének posztulátumához vezet: egy olyan lény elfogadását
kényszeríti ki, aki a természeten uralkodva a boldogságunkat a boldogságra
való méltóságunk, vagyis a moralitásunk mértékéhez igazítja. 78. „méltóságot is tulajdonítunk annak a személynek, aki valamennyi
kötelességét teljesíti” – Úgy tűnik ebből a mondatból, hogy a méltóság a
kötelességteljesítéstől függ. A bekezdés végén azonban ezt olvassuk: „az
emberiség méltósága éppen abban a képességben rejlik, hogy általánosan
törvényhozó tud lenni”. Ez a mondat ellentmondani látszik az előzőnek,
amennyiben nem a kötelesség tényleges
teljesítését, hanem csak a kötelesség előírásának
lehetőségét említi. Van itt
feloldhatatlan ellentmondás? Mi az emberi méltóság forrása Kant szerint? És
ön szerint? 79. „az erkölcsiség fogalmainak felbontásával csakis az igazolható, hogy
az autonómia feltételezett elve a morál egyedüli alapelve” – Kant eddig
valóban csak ezt a felbontást, mindenekelőtt a kötelesség fogalmának
felbontását végezte el. Közben eljutott a kategorikus imperatívusz
fogalmához, amelyből a Második rész
29–31. bekezdésében a kategorikus imperatívusz első formuláját is kielemezte.
További elemzések aztán más formulákhoz, köztük az autonómiaformulához is
elvezettek. Ha kategorikus imperatívusz valóban csak egy van, mint Kant
állította, akkor az autonómia elve tényleg az erkölcsiség egyetlen elve (az
egyik megfogalmazása az egyetlen elvnek) – feltéve persze, hogy van ilyen elv
(és így van erkölcsiség is), amit az analitikus eljárás révén nem lehet
eldönteni. 80. „nem pusztán idegen érdek szolgálatában ügyködik” – A fordításból
kimaradt egy „nem”. 81. „az összes lehetséges tévutat” – A 82–85 bekezdések ezt a 2x2 tévutat
veszik számba. Különítse el, csoportosítsa, és rekonstruálja őket! 86. „Olyan könnyű megadni e cáfolatot” – Tényleg könnyű. Adja meg
mindegyik tévút cáfolatát, és mutassa ki, hogy mindegyik az akarat
heteronómiáját tételezi fel. 87. „az imperatívusz feltételes” – Hasonlítsa össze az itt következő
fejtegetést arról, hogyan határozhatja meg az akaratot az imperatívusz,
azzal, amit a Második rész 24–25
bekezdésében olvastunk! 87. „voltaképpen a természet nyújtja a törvényt” – Ez a kifogás két
kérdést is felvet. Egyrészt, hogy miért volna baj, ha a természet, amelynek
részei vagyunk, nyújtja a törvényt, sőt, saját tulajdon természetünk, vagyis
mi magunk? Másrészt, hogy nem ugyanez történik-e, amikor saját természetünk,
vagyis eszes lény mivoltunk, a magunkban hordozott „emberiség” a törvény
forrása, amit viszont Kant nem kifogásol? 88. E bekezdés a mű első két részére tartalmi szempontból tekint vissza.
Összefoglalja, mit tudtunk meg a jó akaratról, amely az Első rész első mondata óta foglalkoztatott bennünket. Mit tudtunk
meg, mi a jó akarat? 89. E bekezdés a mű első két részére módszertani szempontból tekint
vissza. |