Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.com__________________________________________________________________________________________________
Frissítve: 2015. 02. 10. Etika és vallás (klasszikus
német filozófia) Kant és Fichte előadás,
BMNSF12500M, BONET00200 2015. tavasz KURZUSLEÍRÁS Kortársai szerint Kant „a tiszta ész
evangéliumát” hirdette, és „a filozófia reformációját” indította el. E kifejezések jelzik, hogy írásait a vallás
összefüggésében szemlélték, és úgy vélték, Kant végre rendezte a hit és az
ész felvilágosodás következtében nyílt konkurenciává vált viszonyát. A tiszta ész kritikája második
kiadásához írt előszavában maga a szerző is kiemeli művének ezt az
aspektusát: „Korlátoznom kellett a tudást,
hogy a hit számára tér nyíljék.” A gyakorlati ész kritikájában pedig e
tér ésszerű betöltése érdekében megalapozta az „észhitet”, amikor a vallás
alapfogalmait az ember morális kötelességből kiindulva legitimálta. Kezdetben
Fichte is ehhez a koncepcióhoz csatlakozott, rövidesen azonban a kanti
filozófia mélyebb végiggondolása nyomán Kant kritikájáig és egy Kant
feltételezett szándékait jobban érvényesítő etika és vallásfilozófia
kidolgozásáig is eljutott. Egyikőjük rendszere sem volt azonban teljes
összhangban a kereszténység önértelmezésével. Kant főműve hamar felkerült az Indexre, vagyis a katolikusok számár
tiltott könyvek listájára, Fichtét pedig az ateizmussal vádolták meg, aminek
nyomán katedráját is elvesztette. A kurzus célja részletesen bemutatni Kant
etikáját, és az etikára épülő vallásfilozófia kanti koncepcióját, és
vázlatosan áttekinteni az etika és a vallás viszonyát Fichténél. Oktató: Hankovszky Tamás (tamas@hankovszky.com) Időpont: Szerda 10.15 – 11.45 Hely: Anselmianum 010 Követelmények A kurzus kollokviummal zárul, amely két
részből áll: írásbeli beugróból és szóbeli részből. A beugró a kötelező
olvasmányok szövegismeretét kéri számon. Ha a beugró sikertelen, a szóbeli
rész nem kezdhető meg, és a vizsga elégtelen. Kötelező olvasmányok (előzetes) Immanuel Kant: Az erkölcsök metafizikájának
alapvetése. Budapest, Raabe Klett, 1998. 38‒49. (13‒53. bekezdés) Immanuel Kant: A
gyakorlati ész kritikája. Szeged, Ictus, 1997. Immanuel Kant: Tájékozódni a gondolatok között:
mit is jelent ez? In Kant: Történetfilozófiai
írások. [H.n.], Ictus, 1997. 23‒39. Johann Gottlieb Fichte: Előadások a tudás
emberének rendeltetéséről. Első és második előadás. In Fichte: Az erkölcstan rendszere. Budapest,
Gondolat, 1976. 9–72; 14–34. Johann Gottlieb
Fichte: A világ isteni kormányzásába vetett hitünk alapjáról Johann Gottlieb Fichte: Minden kinyilatkoztatás kritikájának kísérlete. Budapest,
L’Harmattan, 2003. 15-34. Ajánlott olvasmány Hankovszky Tamás: Az ész
szükségletéből fakadó hit. Kant a hit és az ész viszonyáról. In Szeiler
Zsolt – Bakos Gergely – Sárkány Péter (szerk.): Hit és ész. Teológiai és filozófiai közelítések. Budapest,
L’Harmattan – Sapientia, 2013. 182‒225. Lewis White Beck: A
Commentary on Kant's Critique of Practical Reason. Chicago, University of
Chicago Press, 1960. Lewis White Beck: Kants Kritik der praktischen Vernunft. Ein
Kommentar. München, Fink, 1974. [Elérhető a kari könyvtárban.] Andrews Reath ‒
Jens Timmermann (Ed.): Kant's
Critique of Practical Reason. A Critical Guide. Cambridge, CUP, 2010. Otfried Höffe (Hg.):
Immanuel
Kant. Kritik der praktischen Vernunft.
(Klassiker Auslegen 26) Berlin, Akademie, 2002. Christine M.
Korsgaard: Kant's
formula of universal law. In Pacific Philosophical Quarterly 1985. 1‒2. 24‒47. Henry E. Allison: Kant's
Theory of Freedom. Cambridge, CUP, 1990. |