Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.eu___________________________________________________________________________________________________
Kant: Az erkölcsök metafizikájának alapvetése Kérdések és magyarázatok a Harmadik rész második egységéhez 20. A
bekezdés mind a természet teljes determináltságát,
mind az ember szabadságát szükségszerű, a priori fogalomként mutatja be,
ugyanakkor egyfajta hierarchiát is megállapít közöttük azon az alapon, hogy
az egyik az értelem fogalma, amelyet a tapasztalat is hitelesít, a másik az
észé. Mint a 22. bekezdés megjegyzi, ha e fogalmak ellentmondanának
egymásnak, a szabadságot kellene feladni. 23. „ugyanabban az értelemben vagy ugyanazon vonatkozásban” – Kant
itt az ellentmondás elvének klasszikus
megfogalmazására utal. Mint már Arisztotelész leszögezte, „lehetetlen, hogy egy és ugyanaz az
állítmány egy és ugyanazon alanyhoz egyszerre és ugyanazon vonatkozásban — s hogy a logikai ellenvetéseket
kikerüljük, tételezzük fel, hogy a többi szükséges határozmányokat is
megjelöljük itt, — hozzá is tartozhassak, meg ne is.” (Metafizika. 1005b) Ennek
az elvnek a jegyében leplezi el Kant azt a „dialektikát” (21) vagy
„látszólagos ellentmondást” (22), amely abból fakad, hogy úgy tűnik,
elméletében az ember alá is van vetve a természeti szükségszerűségnek, meg
nem is. Ha meg lehet mutatni, hogy az ember más-más vonatkozásban determinált, illetve szabad, akkor mindkét dolgot
állíthatjuk róla. 23. „legalábbis
halaszthatatlan feladata, hogy megmutassa” – Helyesen: halaszthatatlan
feladata, hogy legalábbis megmutassa. – Két dolgot kell megmutatnia: 1. hogy
két dolog között nincs ellentmondás, 2. hogy szükségszerű egységet alkotnak.
Figyeljen arra, hogy hol mutatja meg ezeket Kant! 23. „kellene az észt egy olyan eszmével megterhelnünk, amely noha igenis ellentmondásmentesen összeegyeztethető
valamelyik másik, kellőképpen bevált eszmével” – Melyik itt az az eszme,
amellyel megterheljük az észt, és melyik a bevált eszme? 23. „szabaddá tegye az utat a gyakorlati filozófia előtt” – Miért nem
lenne különben szabad útja? 26. „ám erről a világról aligha tud többet” – Az ember „mint önmagában
való dolog vagy lény” (25) polgára ennek a világnak, de ez nem jelenti azt,
hogy ugyanolyan ismeretei lennének róla, mint az érzéki világról, amelyben
szintén polgár. Érvényben marad, amit A tiszta ész
kritikája leszögezett, hogy a magában való dolgokat és azok világát nem
ismerhetjük meg. 26. „ő maga csak mint intelligencia igazán
önmaga (mint ember viszont csupán önmaga jelensége)” – Kant itt túlmegy azon
a szimmetrián, amely annak elfogadásából fakad, hogy szabadok is vagyunk, és
szükségszerűségeknek is alá vagyunk vetve, tehát hogy két világ polgárai
vagyunk. A kétféle énünk (a szabad és az érzéki) most világos hierarchiába kerül. Sőt, a német eredeti
egyenesen „tulajdonképpeni önmagunkról” beszél (és ezt megismétli a 31.
bekezdés végén is), és ezt állítja szembe az „emberrel”. Ebből az árulkodó
passzusból tehát az derül ki, hogy – bár a kanti filozófia számára fontos,
hogy mindkét világnak polgára legyek – én igazából csak az vagyok, aki
szabad, vagyis én csak az ész, az akarat vagyok, minden más, amit önmagamhoz
tartozónak gondolnék, például testi mivoltom, csak ennek a tulajdonképpeni
énemnek a visszfénye. Kant tehát nem áll meg annál a hierarchiánál sem, amelyet a 17. bekezdés sugallt, amikor
arról beszélt, hogy „az értelmi világ
magába foglalja az érzéki világ alapját”. – A 26. bekezdés radikális
tétele jó adalékkal szolgál a 18. bekezdés által felvetett kérdéshez is, hogy
miért kell az értelmi világ törvényét erkölcsi imperatívuszként érvényesíteni
az érzéki világban. Lásd a bekezdéshez írt megjegyzéseket
is! 27. „Az előbbi az érzéki világ szempontjából” – A
mondat az eredetiben is meglehetősen szövevényes. Talán így lehetne inkább
fordítani. „Az érzéki világ szempontjából, amely nem szab
törvényt az észnek, amikor az az akaratot meghatározza, az értelmi világ csak
negatív gondolat, és csak azt az egyetlen pozitív elemet tartalmazza, hogy a
szabadsághoz mint negatív meghatározáshoz [mint meg nem határozottsághoz],
egyszersmind egy (pozitív) képesség, egyenesen az ész azon – akaratnak hívott
– kauzalitása kapcsolódik, hogy úgy cselekedjünk, hogy cselekvésünk elve
megfelel egy észok lényegi tulajdonságának, vagyis annak a feltételnek, hogy
a maxima törvényként általánosérvényű legyen. 27. „ 28. „miként lehet a tiszta ész
gyakorlati” – A tiszta ész akkor gyakorlati, ha egy
cselekvésre indít, tehát ha egy cselekvés egyedül a tiszta ész szavára,
mindenféle hajlam ösztönzésétől vagy érdek képzetétől függetlenül következik
be. 29. „Megmagyarázni csakis azt tudjuk” – Ha a magyarázatnak ismeretre kell
vezetnie, akkor ugyanazok a feltételek vonatkoznak rá, mint bármely
ismeretre. A „tudás korlátozása” miatt csak a lehetséges tapasztalat
tárgyairól lehet ismeretünk, tudásunk. 29. „akarata, vagyis olyan képessége van, amely különbözik a puszta
vágyóképességtől” – A vágyóképesség nem annak a képessége,
hogy vágyakat alakítsunk ki, hanem hogy a valóságban létrehozzuk képzeteink
(„vágyaink”) tárgyát. Az alsóbb vágyóképesség érzéki képzetek alapján hoz
létre valamit, a felsőbb vágyóképességet, más néven az akaratot viszont az
ész vezérli. 31. „az észnek rendelkeznie kell azzal a képességgel 31. „a tiszta ész puszta eszméi révén (amelyek egyáltalán nem a
tapasztalat tárgyai) oka egy okozatnak, amely a maga részéről persze
tapasztalati jellegű” – Abban a szférában, ahol magyarázat lehetséges, az
oknak és az okozatnak egyarát a „tapasztalat tárgyának” vagy legalábbis
„tapasztalati jellegűnek” kell lennie. A tiszta ész és az eszméi nem ilyenek,
így lehetetlen teljesen megmagyarázni, hogy miként tud az ész gyakorlativá
válni, miként tud tapasztalati jellegű okozatokat
előidézni. Aki szabadnak gondolja magát, az azt gondolja, hogy pusztán egy
törvény képzete, egy eszme miatt tesz bizonyos dolgokat, még akkor is, ha nem
lehet minden mozzanatában érthetővé tenni a mechanizmust, amely az eszmét realizálja az érzéki világban. Kant szerint e mechanizmusnak
része egy érdek is, amelynek teljesülése vagy meghiúsulása örömöt vagy
örömtelenséget vált ki. 31. „azért érdekel bennünket az erkölcsiség, mert ránk
mint emberekre érvényes …” – A
bekezdés vége újabb adalékkal szolgál ahhoz a 18. bekezdés által felvetett
kérdéshez, hogy miért kell az
értelmi világ törvényét erkölcsi imperatívuszként érvényesíteni az érzéki
világban. Most azt látjuk, hogy érdekünk fűződik az erkölcsiséghez, hiszen az
erkölcsi törvény és annak követése másfajta érzéseket vált ki bennünk, mint a
megszegése. De nem ezért az érzését és érdekért kell követni az erkölcsi törvényt (ez heteronómia volna), hanem
azért vált ki belőlünk örömöt és azért érdekünk a követése, mert követnünk kell. Így újra felvetődik a kérdés:
miért kell követnünk az erkölcsi törvényt, miért kell az érzéki világban is érvényesítenünk, miért kell az érzéki világnak az értelmi
világ törvényéhez igazodnia? A bekezdés vége szerint azért, mert ez a törvény
az egész emberre érvényes. Jóllehet
csak az írja elő önmagának (autonómia), „amit
önmagunkban igazán önmgunknak tekintünk” (tehát
„tulajdonképpeni önmagunk”, ahogy a német eredeti írja, vagyis az ész), mégis
az egész ember, vagyis a jelenség-mivolta is alárendelődik,
mégpedig azért, mert az ész az
érzéki lényünket alárendeli
önmagának. Identitásunkat, amelyet az fenyeget, hogy két világ között
szakadunk szét, az ész jegyében, a magában való, szabad lényünk törvényeinek
megfelelően kell megteremtenünk, akkor is, ha a hajlamok ágállnak ez ellen – legalábbis az ész így gondolja. Aki
pedig úgy gondolja, hogy az ő „jobbik személye” (19), tulajdonképpeni lénye a
benne törvénykező eszes lény, egyet fog érteni ezzel. Azt fogja mondani, hogy
amennyiben az érzéki mivolta is ő hozzá tartozik, annyiban annak is
törvényt szabhat, és annyiban az autonómiának is úgy kell megvalósulnia, hogy
az ész törvénye az egész ember törvényévé válik. Mivel azonban az érzéki lény
és az ő hajlamai tiltakoznak ez ellen, és önként nem igazodnak az ész
törvényéhez, kényszeríteni kell őket: így keletkezik az imperatívusz, a
„kell”. Jobbik és rosszabbik énünk nemcsak a mindennapokban, hanem a kanti etikában is harcban áll egymással, és Kant egyetért
velünk, amikor úgy gondoljuk, jobbik énünknek kell felülkerekednie,
identitásunkat a jobbik énünk uralma alatt kell megteremteni. – Amikor az ész jogot formál arra, hogy maga alá rendelje az érzéki
embert, nem pusztán tények kapcsolatáról beszél, hanem értékviszonyt állít
fel. Nem pusztán arról van szó, hogy a jelenség a magában való dolog által megalapozott (ez egy tényállítás),
hanem arról is, hogy neki alárendelt (ez
egy értékállítás) (legalábbis a magában való dolog szempontjából nézve). 33. „korlátozom az érzékiség területétől származó mozgatóokok elvét” – A bekezdés (és a következő is, amelyben az „ésszerű hit”
kifejezés is felbukkan) kapcsolatban áll A
tiszta ész kritikája híres tételével a tudás korlátozásáról (B
XXX). Keresse ki, olvassa el a tágabb
szövegkörnyezetét is, és magyarázza el, mi ez a kapcsolat! 34. „Íme, ez a végső határ” – Címe szerint az egész fejezet erről a
határról beszélt. Foglalja össze saját szavaival részletekbe menően, hogy
miért ez a végső határ! |