Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.eu___________________________________________________________________________________________________
Kant: Az erkölcsök metafizikájának alapvetése Kérdések és magyarázatok a Harmadik rész első egységéhez 1. „egyfajta oksága, amennyiben eszesek” – Kant már a Második rész 12. bekezdésben is közölt egy meghatározásjellegű
leírást az akaratról. Hasonlítsa össze az ittenivel! 2. „A szabadság itt adott meghatározása negatív … csakhogy következik
belőle a szabadság pozitív fogalma
is” – Mennyiben nevezhető ez a meghatározás éppen
negatívnak? – Mit tartalmaz a pozitív fogalom? – Miért mondhatja Kant, hogy a pozitív a
negatívból következik? 2. „Az okság fogalma magában foglalja a törvényekét” – Ez az egyik
elfontosabb premisszája a bekezdés (és a mű) gondolatmenetének. Mivel az 1.
bekezdés a szabadásgot az akarat tulajdonságának, az akaratot pedig az okság
egyik fajtájának nevezte, adódik, hogy a szabad akaratnak törvénye van. A
törvény fogalma tartalmazza az általánosság, a kivétel nélküliség és a
szükségszerűség mozzanatát is. (Lásd a Második
rész 12, illetve 33. bekezdéséhez írt magyarázatot itt,
illetve itt.)
Ha pedig a szabadságnak kivétel nélkül egy bizonyos módon kell
megnyilvánulnia, akkor a szabad akaratnak nincs köze az önkényhez vagy a
tetszőlegességhez – nem a választás szabadsága. 2. „valami más indította oksági működésre” – Lapozzon vissza a Második rész 80. és 87. bekezdéséhez,
sőt, a 24–25. bekezdéshez is, hogy felelevenítse, hogyan indít működésre ez a
„más”! 2. „a szabad akarat és az erkölcsi törvények alatt álló akarat tehát egy
és ugyanaz” – Ez a tétel rendkívüli jelentőségű. Szokták az analicitás tételének is nevezni, hogy a benne
szereplő fogalmak logikai viszonyára utaljanak. Mi ez a viszony?
Rekonstruálja saját szavaival a tételhez vezető megfontolásokat! – Figyelje
meg, hogy Kantnál a szabad akarat fogalmában (a köznapi felfogástól eltérően)
nem kap helyet az önkényes választás! 3. „Ha előfeltételezzük az akarat szabadságát” – Vagyis
ha elfogadjuk, hogy az akarat tényleg szabad. Erre azonban a szöveg eddigi analitikus részei nem jogosítanak fel. 3. „Az utóbbi azonban még mindig szintetikus tétel” – Mármint az
erkölcsiség elve a szintetikus, amely most nem imperatívuszként, hanem a jó
akaratról (logikai szubjektum) tett állátásként (logikai predikátum)
fogalmazódik meg. Azért szintetikus, mert a szubjektumfogalom felbontásával
nem lehet eljutni a róla állított predikátumig. Ha a kettőt mégis egybe
akarjuk kapcsolni, szükség van egy közvetítőre. 3. „ 3. „A tiszta gyakorlati észből való dedukciója”
– A dedukció itt nem logikai levezetést vagy bizonyítást jelent, hanem a
kategóriák dedukciójához hasonlóan a quid juris kérdésének megválaszolását: miért tekinthetjük
szabadnak magunkat. Nem világos, hogy Kant hol végzi el a dedukciót,
mindenesetre a 19. bekezdésben már mit befejezettről beszél róla. 3. „vele együtt” – A dedukció a kategorikus
imperatívusz lehetőségének megértéséhez is levezet. Ez utóbbi feladatot már a
Második rész 26. bekezdése
kijelölte, a 24. bekezdés pedig a feladat pontos értelmét is rögzítette:
„Miként lehetségesek mindezek az imperatívuszok? A
kérdés nem arra vonatkozik, hogy miként gondolható el az imperatívusz által
megparancsolt cselekedet végrehajtása, hanem pusztán arra, hogy miként
gondolható el az akaratnak az a késztetése, amelyet az imperatívusz az általa
kirótt feladatban kifejez.” 4. „Azt mondom 4. A bekezdés második felének gondolatmenetét érdemes az 5. bekezdés
„csak annyit láttunk” kezdetű részének fényében értelmezni. 4. „Nem másként, hanem csakis” – Jóllehet az eredetiben a „csakis” nem
szerepel, világos, hogy itt az eszes lényekről mint
eszes lényekről van szó, vagyis az emberről, aki másként is képes cselekedni,
csak annyiban, amennyiben eszes lény, csak akkor, amikor így cselekszik. 4. A bekezdés második felét kitöltő gondolatmenet lényege a következő.
1. Feltételezzük, hogy az ész nemcsak ítéleteket képes hozni, hanem
gyakorlati is lehet, vagyis cselekvésre is tud indítani, tehát nemcsak el
tudja gondolni, hogy milyen változás következhetne be a világban, hanem ezt a
változást elő is tudja idézni. Az oksági hatásra képes ész nem más, mint az
akarat. 2. Amennyiben egy lényt eszesnek tekintünk, annyiban az esze
irányítása alatt állónak gondoljuk. Úgy tekintünk rá, mint akinek ítéletei eszének elméleti
alapelveiből, tettei pedig eszének
gyakorlati alapelveiből fakadnak. (Ha ellenben nem az esze irányítja, például
mások véleményét visszhangozza, vagy az ösztönei alapján cselekszik, akkor
azt mondjuk rá, hogy ész nélkül vagy esztelenül jár el, vagyis nem eszes
lényként viselkedik.) 3. A gyakorlati ész/akarat szabad, ha saját elvei
szerint cselekszik, nem pedig külső meghatározó elvek alapján. 4. Ha egy lény
gyakorlati észt akar tulajdonítani magának, akkor saját elvei szerint
cselekvőnek, vagyis szabadnak kell gondolnia magát, és – mivel a szabadság
nem törvények nélküli hatóok – magára nézve érvényesnek kell tekintenie a
szabad akarat törvényeit. (5. Mindez nem bizonyítja, hogy vannak ésszel vagy
akarattal megáldott lények, és hogy az ember is ilyen, következésképpen azt
sem bizonyítja, hogy az ember szabad. De ha úgy tekint magára, mint akinek
van gyakorlati esze, akarata (márpedig úgy tekint), akkor szabadnak is kell
tartania magát, mégpedig nem bizonyos antropológiai adottságok vagy empirikus
vizsgálatok alapján, hanem az eszesség mint olyan
lényegéből kifolyólag.) – Ahogy a bekezdés fejezetcíme (egy tételmondat!) is
hangsúlyozza, az érvelés lényege az, hogy szabadság elválaszthatatlan az akarattól mint olyantól. Szigorúan véve, vagyis az eszes lények mint eszes lények esetében nem létezik olyan
akarat, amelyik ne volna szabad. Ez azért van így, mert az akarat nem más,
mint a gyakorlati ész, az ész pedig reflexív struktúrájú:
saját elveiből kiindulva viszonyul a tárgyaihoz. Ezt az elméleti ész esetében
viszonylag könnyű belátni: ha nem én gondoltam ki valamit, ha nem én magam
vezettem le saját axiómáimból, akkor az nem az én
saját gondolatom (nem az eszem gondolata). Analóg módon: ha cselekvésem nem
saját elveimből következik, akkor az nem az én
cselekvésem (nem gyakorlati eszem/akaratom hatása), hanem (akaratlanul)
mintegy csak megtörténik velem. 5-16. A Harmadik rész első két
fejezetében az eszes lényekről egyáltalán mint eszes
lényekről volt szó, és az emberről csak annyiban, amennyibe maga is közéjük
tartozik. A harmadik alfejezet már az ember valóságának egészét számításba
veszi, tehát azt is, hogy cselekedetei felett a hajlamok, rajtuk keresztül
pedig az érzéki természet is uralkodik. A fejezet első fele (5–8.) azt a
kérdést veti fel, hogy mi motiválhat arra, hogy szabad lényként (vagyis az erkölcsi
törvénynek megfelelően) viselkedjem, mi indít arra, hogy az eleve az erkölcsi
törvényt követő akaratot juttassam érvényre a hajlamaim felett? A fejezet
második fele (9–16.) a motiváció kérdést elemibb
szinten teszi fel: miért kötelez az
erkölcsi törvény, miért válik imperatívusszá
számomra? 6. „De miért vessem alá magam enne az elvnek” –
Amit a magyar fordítás a felszólító mód használatával fejez ki, arra a német
eredetiben a sollen
ige ragozott alakja szolgál. A fordítás nyelvtanilag helyes, ugyanakkor
elfedi azt a kapcsolatot, amely ezt a helyet a néhány sorral később
felbukkanó Sollen-Wollen pároshoz fűzi. Ez azzal
a veszéllyel jár, hogy a sollen igéből képzett Sollen főnév a magyar olvasó
számára már itt túlságosan az
erkölcsi kellést, a kategorikus imperatívuszt (legyen) idézi fel, jóllehet a műnek
ezen a pontján az erkölcsi törvénynek inkább
a leíró, mint az előíró, parancsoló jellege hangsúlyos. Némiképp más lesz a
helyzet, amikor a Sollen-Wollen
páros 19. bekezdésben tűnik fel újra. 6. „ez a legyen [Sollen] –
Melyik legyen? Mint az imént láttuk, a német eredeti nyelvtanilag egy korábbi
helyre utal vissza. 6. „ez a legyen [Sollen]
voltaképpen egy olyan akarás [Wollen]” – Az előzőekből az
derült ki, hogy az akarat mint olyan mindig szabad
és az erkölcsi törvényt követi. Ugyanis mint minden okságnak, a 2. bekezdés
szerint a szabadságnak is törvénye van, ez pedig nem más, mint az erkölcsi
törvény. Az erkölcsi törvény azonban nem ugyanaz, mint a kategorikus
imperatívusz, hanem csak tartalmilag esik egybe vele, amennyiben ugyanazokat
a cselekvéseket tünteti ki. Ha egy lény cselekvését mindig az akarat
vezérelné (nem pedig a hajlamok is), akkor mindig az erkölcsi törvény szerint
járna el, és erre nem kellene még külön fel is szólítani, vagyis a törvény
nem öltené számára az imperatívusz formáját. Az ember azonban nem ilyen lény,
mert néha nem az akaratát, az eszét követi, hanem a hajlamait. Ám amit tennie
kell (Sollen),
az ugyanaz, mint amit szabad lényként
akar (Wollen),
és megfordítva: amit az ember szabad lényként akar, ugyanaz, mint amit tennie
kell. – Ha magunkat egy érzéki ösztönzőktől mentes eszes lény helyébe
képzelnénk, és megkérdeznénk, „de miért vessem (sollen) alá magam az erkölcsi
törvénynek”, azt a választ adnánk, hogy azért, mert éppen ezt akarom (wollen). Egy
ilyen lény akaratának fogalmából ugyanis a 2. bekezdésben megismert analicitás tétele értelmében kielemezhető, hogy
használatának módját éppen az erkölcsi törvény írja el. Így aztán egy ilyen
lény esetében a gyakorlati elv, az erkölcsi törvény hasonló
módon („analitikusan”) motivál cselekvésre, mint az érzéki lényeket a
hipotetikus imperatívusz. Lapozzon vissza a Második rész 24–25. bekezdéséhez, és hasonlítsa össze az analicitásról ott mondottakat az itteni
megfontolásokkal! 8. „méltók legyünk a boldogságra” – Kant visszatérő tanítása szerint az
méltó a boldogságra, aki követi az erkölcsi törvényt. 9. „logikai kör mutatkozik” – Sokak szerint itt valójában nincs hibás
kör, és nem világos, hogy Kant mennyire volt ennek tudatában. Ön megtalálja a
hibás kört? 9. „a szabadság és az akarat öntörvényhozása ugyanis egyaránt autonómiát
jelöl, tehát cserefogalmak” – Ez a megfogalmazás egybecseng a 2. bekezdés
végének tételével, az analicitás tételével. Magyarázza el, miért és
hogyan! 11. „saját énjét, akként tekintve, amilyen az önmagában valóan” – Kant a
magában való dolognak A tiszta ész
kritikájából jól ismert tanát most a „magában való én” ott kevésbé explicit fogalmával egészíti ki. 11. „az érzéki világhoz … az intellektuális világhoz” – Ez az egyik szöveghely (a
14. bekezdésben található folytatással együtt), amely alapján szokás arról
beszélni, hogy Kant szerint az ember „két világ polgára”. 16. „Korábban arra gyanakodtunk” – A 9.
bekezdésben. A kör újbóli bemutatása alapján is nehéz belátni, milyen körre
gyanakodott Kant, mindenesetre immár azt állítja, hogy valójában nem létezik.
Úgy tűnik, azok a megfontolások, amelyeket a 10–15. bekezdésben olvasunk, és
a belőlük a 16. bekezdés végén levont következtetés inkább egy ellentmondást,
mint egy hibás kört oldanak fel. Az ellentmondás abban állna, hogy egyfelől
alá vagyunk vetve egy törvénynek, abban az értelemben, hogy az parancsol,
nekünk pedig engedelmeskednünk kell, másfelől viszont mi magunk írunk elő
törvényt. Az ellentmondás úgy oldódik fel, hogy belátjuk, az ellentmondó
tagok (alávetettség és alávetés) más-más szempontból, más-más világ polgáraiként igazak ránk. 18. „Így a kategorikus imperatívuszok annál
fogva lehetségesek” – Itt kapunk választ a Második rész 26. bekezdésében feltett kérdésre. Foglalja össze
saját szavaival is! 18. „cselekedetem mindenkor megfelelne …
cselekedeteimnek meg kell
felelniük” – Itt az egyik világból a másikba való átmenettel párhuzamosan a van-tól a kell-hez (a tényektől az
értékekhez) történő átmenet figyelhető meg. Hasonlót láttunk az előző
bekezdés végén is, ahol Kant egyszerűen bejelentette, hogy „következésképpen
az értelmi világ törvényeit imperatívuszoknak … kell
tekintenem.” A leíró törvények
valamiképpen előíró
imperatívuszokká minősültek át. Az átmenetet legitimáló
megfontolások mindkét esetben hiányoznak. – Az
világosnak tűnik, hogy egy szubjektumnak, amelyik két világ polgáraként éli meg magát, a két világ működését leíró
törvények különbségéből fakadó belső feszültségeket saját identitása,
integritása érdekében valahogyan
fel kell oldania. Az viszont nem világos, hogy ezt miért így, az értelmi
világ törvényének imperatívuszként való érvényesítésével teszi. – Az egyik
lehetséges magyarázat, hogy arra hivatkozunk, hogy mivel az értelmi világ az
érzéki világ alapja, talán értékesebb is nála. A megalapozóhoz,
illetve a megalapozotthoz kötődő értékképzet ugyanis áthidalja
a van és a kell közötti szakadékot. (Ám ha ezt az interpretációt fogadjuk el,
szembe kell nézni azzal a problémával, hogy az is magyarázatot igényelne,
hogy a megalapozásból mint tényszerű viszonyból hogyan lehet az értékek viszonyára következtetni. Vajon miért értékesebb az alap,
mint a megalapozott? A probléma tehát az, hogy a
megmagyarázandó tény-érték-átmenet egy szinttel eltolva a magyarázatban is
megjelenik.) – Egy másik lehetséges magyarázat arra hivatkozhatna, hogy a mű
korábbi részei (például az emberi méltóságról szóló passzusok) alapján, az
értelmi világot már korábban is értékesebbnek tekintettük, és összeütközés
esetén éppen ezért kell ennek törvényeit előnyben részesíteni az érzéki világ
törvényeivel szemben, amelyek a hajlamok formájában adnak hírt magukról. 19. A közönséges emberi ész … megerősíti e dedukció
helyességét. – Amit Kant itt az elvetemült gonosztevőről ír, és amivel csak
kiegészíti az egyébként is sikeresnek ítélt dedukciót,
az sok tekintetben megfelel a később született A gyakorlati ész kritikája álláspontjának. Kant ekkor már
lehetetlennek tartja a dedukciót, és helyette az
„ész faktumára” támaszkodik. Az ész faktuma révén,
ahogy a gonosztevő, minden eszes lény közvetlenül tudatában van a
kötelességének. 19. „akarata ellenére is készteti” – Az eredetiben: unwillkürlich.
Itt, mivel a szöveg egyébként is az akaratról szól, némiképp zavaró az
„akarat” szó feltűnése a fordításban. Szerencsésebb lett volna az
„önkéntelenül” használata. 19. „törvényt szab rossz akaratának – mint az érzéki világ tagjáénak” – A
fejezet elején a 17. bekezdés első mondata szigorúan véve ellentmond ennek a
megfogalmazásnak, hiszen ott az derült ki, hogy csak
az értelmi világ tagjaként tulajdonítunk magunknak akaratot. Sajnos ez a
szigorú szóhasználat nehezen tartható fenn, ha a köznapi nyelven akarjuk
kifejezni magunkat, vagy ha, ahogy Kant is teszi a 19. bekezdés elején, „a
közönséges emberi” ész álláspontjára helyezkedünk. Igy lesz az eszes lény
egyetlen, morálisan jó akaratából két akarat, amikor két világ polgáraként vesszük őt szemügyre. „Jó akarat”, ha az
érzéki világban is úgy cselekszik, ahogy az értelmi világ törvénye előírja,
illetve „rossz akarat”, amikor nem „jobbik személye” érvényesül, hanem érzéki
természete. – A 17. bekezdés szigorú szóhasználatához igazodva azt kellene
mondani, hogy amikor a hajlamaim határozzák meg a cselekvésem, nem az
akaratomat követem, sőt, nem is én cselkeszem, hanem mint bármely más (organikus) fizikai tárgy felett, felettem (a testem
felett) is érvényesülnek a fizikai világ törvényei. Ez a fogalmi szigor
azonban nemcsak az „akarat” kifejezés köznapi használatát ássa alá, hanem
filozófiailag is kedvezőtlen következményekkel jár. Az következik belőle,
hogy én csak jó tudok lenni. Amikor
nem a törvényt követem, akkor a törvényszegő valójában nem én vagyok, hanem a
tőlem megkülönböztetett testem (beleértve a pszichémet is), amely, mivel
teljességgel a természeti kauzalitásnak van alávetve, nem tehető felelőssé
azért, amit tesz, pontosabban, ami történik vele. A problémának
természetesen Kant is tudatában volt, és igyekezett megőrizni az ember
egységét, ami viszont felszültségekkel terhelte meg etikai elméletét. A
filozófiai elméletek állandó problémája ez: Amit a réven nyer, elveszti a
vámon. 19. „A morális legyen [Sollen] tehát tulajdon szükségszerű akarása [Wollen]” – Hasonlítsa össze ezt a részt a 6. bekezdés hasonló megfogalmazásával! |