Hankovszky Tamás profil publikáció oktatás linkek
______www.hankovszky.eu___________________________________________________________________________________________________
Kant: Az erkölcsök metafizikájának
alapvetése Kérdések és magyarázatok a Harmadik rész első egységéhez 1. „egyfajta oksága, amennyiben eszesek” – Kant már a Második rész 12. bekezdésben is közölt egy meghatározásjellegű
leírást az akaratról. Hasonlítsa össze az ittenivel! 2. „A szabadság itt adott meghatározása negatív … csakhogy következik belőle a szabadság pozitív fogalma is” – Mennyiben nevezhető ez a meghatározás éppen
negatívnak? – Mit tartalmaz a pozitív fogalom? – Miért mondhatja Kant, hogy a pozitív a
negatívból következik? 2. „Az okság fogalma magában foglalja a törvényekét” – Ez az egyik
elfontosabb premisszája a bekezdés (és a mű) gondolatmenetének. Mivel az 1.
bekezdés a szabadásgot az akarat tulajdonságának, az akaratot pedig az okság
egyik fajtájának nevezte, adódik, hogy a szabad akaratnak törvénye van. A
törvény fogalma tartalmazza az általánosság, a kivétel nélküliség és a
szükségszerűség mozzanatát is. (Lásd a Második
rész 12, illetve 33. bekezdéséhez írt magyarázatot itt,
illetve itt.)
Ha pedig a szabadságnak kivétel nélkül egy bizonyos módon kell
megnyilvánulnia, akkor a szabad akaratnak nincs köze az önkényhez vagy a
tetszőlegességhez – nem a választás szabadsága. 2. „valami más indította oksági működésre” – Lapozzon vissza a Második rész 80. és 87. bekezdéséhez,
sőt, a 24–25. bekezdéshez is, hogy felelevenítse, hogyan indít működésre ez a
„más”! 2. „a szabad akarat és az erkölcsi törvények alatt álló akarat tehát egy
és ugyanaz” – Ez a tétel rendkívüli jelentőségű. Szokták az analicitás tételének is nevezni, hogy a benne
szereplő fogalmak logikai viszonyára utaljanak. Mi ez a viszony?
Rekonstruálja saját szavaival a tételhez vezető megfontolásokat! – Figyelje meg, hogy Kantnál a szabad
akarat fogalmában (a köznapi felfogástól eltérően) nem kap helyet az önkényes
választás! 3. „Ha előfeltételezzük az akarat szabadságát” – Vagyis
ha elfogadjuk, hogy az akarat tényleg szabad. Erre azonban a szöveg eddigi
analitikus módszerrel dolgozó részei nem jogosítanak fel. 3. „Az utóbbi azonban még mindig szintetikus tétel” – Mármint az
erkölcsiség elve a szintetikus, amely most nem imperatívuszként, hanem a jó
akaratról (logikai szubjektum) tett állátásként (logikai predikátum)
fogalmazódik meg. Azért szintetikus, mert a szubjektumfogalom felbontásával
nem lehet eljutni a róla állított predikátumig. Ha a kettőt mégis egybe
akarjuk kapcsolni, szükség van egy közvetítőre. 3. „ 3. „A tiszta gyakorlati észből való
dedukciója” – A dedukció itt nem logikai levezetést vagy bizonyítást jelent,
hanem a kategóriák dedukciójához hasonlóan a quid juris kérdésének megválaszolását:
miért tekinthetjük szabadnak magunkat. Nem világos, hogy Kant hol végzi el a
dedukciót, mindenesetre a 19. bekezdésben már mit befejezettről beszél róla. 3. „vele együtt” – A dedukció a kategorikus imperatívusz lehetőségének
megértéséhez is levezet. Ez utóbbi feladatot már a Második rész 26. bekezdése kijelölte, a 24. bekezdés pedig a
feladat pontos értelmét is rögzítette: „Miként lehetségesek mindezek az
imperatívuszok? A kérdés nem arra vonatkozik, hogy miként gondolható el az
imperatívusz által megparancsolt cselekedet végrehajtása, hanem pusztán arra,
hogy miként gondolható el az akaratnak az a késztetése, amelyet az
imperatívusz az általa kirótt feladatban kifejez.” 4. „Azt mondom 4. A bekezdés második felének gondolatmenetét érdemes az 5. bekezdés
„csak annyit láttunk” kezdetű részének fényében értelmezni. 4. „Nem másként, hanem csakis” – Jóllehet az eredetiben a „csakis” nem
szerepel, világos, hogy itt az eszes lényekről mint
eszes lényekről van szó, vagyis az emberről, aki másként is képes cselekedni,
csak annyiban, amennyiben eszes lény, csak akkor, amikor így cselekszik. 4. A bekezdés második felét kitöltő gondolatmenet lényege a következő.
1. Feltételezzük, hogy az ész nemcsak ítéleteket képes hozni, hanem
gyakorlati is lehet, vagyis cselekvésre is tud indítani, tehát nemcsak el
tudja gondolni, hogy milyen változás következhetne be a világban, hanem ezt a
változást elő is tudja idézni. Az oksági hatásra képes ész nem más, mint az
akarat. 2. Amennyiben egy lényt eszesnek tekintünk, annyiban az esze
irányítása alatt állónak gondoljuk. Úgy tekintünk rá, mint akinek ítéletei eszének
elméleti alapelveiből, tettei pedig
eszének gyakorlati alapelveiből fakadnak. (Ha
ellenben nem az esze irányítja, például mások véleményét visszhangozza, vagy
az ösztönei alapján cselekszik, akkor azt mondjuk rá, hogy ész nélkül vagy
esztelenül jár el, vagyis nem eszes lényként viselkedik.) 3. A gyakorlati
ész/akarat szabad, ha saját elvei szerint cselekszik, nem pedig külső
meghatározó elvek alapján. 4. Ha egy lény gyakorlati észt akar tulajdonítani
magának, akkor saját elvei szerint cselekvőnek, vagyis szabadnak kell
gondolnia magát, és – mivel a szabadság nem törvények nélküli hatóok – magára
nézve érvényesnek kell tekintenie a szabad akarat törvényeit. (5. Mindez nem
bizonyítja, hogy vannak ésszel vagy akarattal megáldott lények, és hogy az
ember is ilyen, következésképpen azt sem bizonyítja, hogy az ember szabad. De
ha úgy tekint magára, mint akinek van gyakorlati esze, akarata (márpedig úgy
tekint), akkor szabadnak is kell tartania magát, mégpedig nem bizonyos
antropológiai adottságok vagy empirikus vizsgálatok alapján, hanem az eszesség mint olyan lényegéből kifolyólag.) – Ahogy a
bekezdés fejezetcíme (egy tételmondat!) is hangsúlyozza, az érvelés lényege
az, hogy szabadság elválaszthatatlan az akarattól
mint olyantól. Szigorúan véve, vagyis az eszes lények
mint eszes lények esetében nem létezik olyan akarat, amelyik ne volna szabad.
Ez azért van így, mert az akarat nem más, mint a gyakorlati ész, az ész pedig
reflexív struktúrájú: saját elveiből kiindulva viszonyul a tárgyaihoz. Ezt az
elméleti ész esetében viszonylag könnyű belátni: ha nem én gondoltam ki
valamit, ha nem én magam vezettem le saját axiómáimból, akkor az nem az én
saját gondolatom (nem az eszem gondolata). Analóg módon: ha cselekvésem nem
saját elveimből következik, akkor az nem az én cselekvésem (nem gyakorlati
eszem/akaratom hatása), hanem (akaratlanul) mintegy csak megtörténik velem. 5-16. A Harmadik rész első két fejezetében
az eszes lényekről egyáltalán mint eszes lényekről
volt szó, és az emberről csak annyiban, amennyibe maga is közéjük tartozik. A
harmadik alfejezet már az ember valóságának egészét számításba veszi, tehát
azt is, hogy cselekedetei felett a hajlamok, rajtuk keresztül pedig az érzéki
természet is uralkodik. A fejezet első fele (5–8.) azt a kérdést veti fel,
hogy mi motiválhat arra, hogy szabad lényként (vagyis az erkölcsi törvénynek
megfelelően) viselkedjem, mi indít arra, hogy az eleve az erkölcsi törvényt
követő akaratot juttassam érvényre a hajlamaim felett? A fejezet második fele
(9–16.) a motiváció kérdést elemibb szinten teszi fel: miért kötelez az erkölcsi törvény, miért
válik imperatívusszá számomra? 6. „De miért vessem alá magam enne az elvnek” – Amit a magyar fordítás a
felszólító mód használatával fejez ki, arra a német eredetiben a sollen ige
ragozott alakja szolgál. A fordítás nyelvtanilag
helyes, ugyanakkor elfedi azt a kapcsolatot, amely ezt a helyet a néhány
sorral később felbukkanó Sollen-Wollen
pároshoz fűzi. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy a sollen igéből képzett Sollen főnév a
magyar olvasó számára már itt túlságosan
az erkölcsi kellést, a kategorikus imperatívuszt (legyen) idézi fel, jóllehet a műnek ezen a pontján az erkölcsi
törvénynek inkább a leíró, mint az
előíró, parancsoló jellege hangsúlyos. Némiképp más lesz a helyzet, amikor a Sollen-Wollen
páros 19. bekezdésben tűnik fel újra. 6. „ez a legyen [Sollen] –
Melyik legyen? Mint az imént láttuk, a német eredeti nyelvtanilag
egy korábbi helyre utal vissza. 6. „ez a legyen [Sollen]
voltaképpen egy olyan akarás [Wollen]” – Az előzőekből az
derült ki, hogy az akarat mint olyan mindig szabad
és az erkölcsi törvényt követi. Ugyanis mint minden okságnak, a 2. bekezdés
szerint a szabadságnak is törvénye van, ez pedig nem más, mint az erkölcsi
törvény. Az erkölcsi törvény azonban nem ugyanaz, mint a kategorikus imperatívusz,
hanem csak tartalmilag esik egybe vele, amennyiben ugyanazokat a
cselekvéseket tünteti ki. Ha egy lény cselekvését mindig az akarat vezérelné
(nem pedig a hajlamok is), akkor mindig az erkölcsi törvény szerint járna el,
és erre nem kellene még külön fel is szólítani, vagyis a törvény nem öltené
számára az imperatívusz formáját. Az ember azonban nem ilyen lény, mert néha
nem az akaratát, az eszét követi, hanem a hajlamait. Ám amit tennie kell (Sollen), az
ugyanaz, mint amit szabad lényként
akar (Wollen),
és megfordítva: amit az ember szabad lényként akar, ugyanaz, mint amit tennie
kell. – Ha magunkat egy érzéki ösztönzőktől mentes eszes lény helyébe
képzelnénk, és megkérdeznénk, „de miért vessem (sollen) alá magam az erkölcsi
törvénynek, miért tegyem azt, amit a törvény előír”, azt a választ adnánk,
hogy „azért, mert éppen ezt akarom (wollen)”. (Egy ilyen lény persze nem azt kérdezné, hogy „miért
vessem”, hanem azt, hogy „miért vetem”.) Egy ilyen lény akaratának fogalmából
ugyanis a 2. bekezdésben megismert analicitás tétele
értelmében kielemezhető, hogy használatának módját éppen az erkölcsi törvény
írja el. Így aztán egy ilyen lény esetében a gyakorlati elv, az erkölcsi
törvény hasonló módon („analitikusan”) motivál cselekvésre, mint az érzéki
lényeket a hipotetikus imperatívusz. Lapozzon vissza a Második rész 24–25. bekezdéséhez, és hasonlítsa össze az analicitásról ott mondottakat az itteni
megfontolásokkal! 8. „méltók legyünk a boldogságra” – Kant visszatérő tanítása szerint az
méltó a boldogságra, aki követi az erkölcsi törvényt. (Nem világos azonban,
miért pont a boldogságra méltó az ilyen ember. Miért nem arra, hogy például
utcát nevezzenek el róla?) 9. „logikai kör mutatkozik” – Sokak szerint itt valójában nincs hibás
kör, és nem világos, hogy Kant mennyire volt ennek tudatában. Ön megtalálja a
hibás kört? 9. „a szabadság és az akarat öntörvényhozása ugyanis egyaránt autonómiát
jelöl, tehát cserefogalmak” – Ez a megfogalmazás egybecseng a 2. bekezdés
végének tételével, az analicitás tételével. Magyarázza el, miért és
hogyan! 11. „saját énjét, akként tekintve, amilyen az önmagában valóan” – Kant a
magában való dolognak A tiszta ész
kritikájából jól ismert tanát most a „magában való én” ott kevésbé
explicit fogalmával egészíti ki. 11. „az érzéki világhoz … az intellektuális világhoz” – Ez az egyik
szöveghely (a 14. bekezdésben található folytatással együtt), amely alapján
szokás arról beszélni, hogy Kant szerint az ember „két világ polgára”. 16. „Korábban arra gyanakodtunk” – A 9. bekezdésben. A kör újbóli
bemutatása alapján is nehéz belátni, milyen körre gyanakodott Kant,
mindenesetre immár azt állítja, hogy valójában nem létezik. Úgy tűnik, azok a
megfontolások, amelyeket a 10–15. bekezdésben olvasunk, és a belőlük a 16.
bekezdés végén levont következtetés inkább egy ellentmondást, mint egy hibás
kört oldanak fel. Az ellentmondás abban állna, hogy egyfelől alá vagyunk
vetve egy törvénynek, abban az értelemben, hogy az parancsol, nekünk pedig engedelmeskednünk
kell, másfelől viszont mi magunk írunk elő törvényt. Az ellentmondás úgy
oldódik fel, hogy belátjuk, az ellentmondó tagok (alávetettség és alávetés)
más-más szempontból, más-más világ polgáraiként igazak ránk. 18. „Így a kategorikus imperatívuszok annál fogva lehetségesek” – Itt
kapunk választ a Második rész 26.
bekezdésében feltett kérdésre. Foglalja össze saját szavaival is! 18. „cselekedetem mindenkor megfelelne … cselekedeteimnek meg kell felelniük” – Itt az egyik
világból a másikba való átmenettel párhuzamosan a van-tól
a kell-hez (a tényektől az értékekhez) történő
átmenet figyelhető meg. Hasonlót láttunk az előző bekezdés végén is, ahol
Kant egyszerűen bejelentette, hogy „következésképpen az értelmi világ
törvényeit imperatívuszoknak … kell tekintenem.” A leíró törvények valamiképpen előíró
imperatívuszokká minősültek át. Az átmenetet legitimáló megfontolások mindkét
esetben hiányoznak. – Az világosnak tűnik, hogy egy szubjektumnak, amelyik
két világ polgáraként éli meg magát, a két világ működését leíró törvények
különbségéből fakadó belső feszültségeket saját identitása, integritása
érdekében valahogyan fel kell
oldania. Az viszont nem világos, hogy ezt miért így, az értelmi világ
törvényének imperatívuszként való érvényesítésével teszi. – Az egyik
lehetséges magyarázat, hogy arra hivatkozunk, hogy mivel az értelmi világ az
érzéki világ alapja, talán értékesebb is nála. A megalapozóhoz, illetve
a megalapozotthoz kötődő értékképzet ugyanis áthidalja a „van” és a „kell”
közötti szakadékot. (Ám ha ezt az interpretációt fogadjuk el, szembe kell
nézni azzal a problémával, hogy az is magyarázatot igényelne, hogy a
megalapozásból mint tényszerű
viszonyból hogyan lehet az értékek
viszonyára következtetni. Vajon miért értékesebb az alap, mint a
megalapozott? A probléma tehát az, hogy a megmagyarázandó tény-érték-átmenet
egy szinttel eltolva a magyarázatban is megjelenik.) – Egy másik lehetséges
magyarázat arra hivatkozhatna, hogy a mű korábbi részei (például az emberi
méltóságról szóló passzusok) alapján, az értelmi világot már korábban is
értékesebbnek tekintettük, és összeütközés esetén éppen ezért kell ennek
törvényeit előnyben részesíteni az érzéki világ törvényeivel szemben, amelyek
a hajlamok formájában adnak hírt magukról. 19. „A közönséges emberi ész … megerősíti e dedukció helyességét.” – Amit
Kant itt az elvetemült gonosztevőről ír, és amivel csak kiegészíti az
egyébként is sikeresnek ítélt dedukciót, az sok tekintetben megfelel a később
született A gyakorlati ész kritikája
álláspontjának. Kant ekkor már lehetetlennek tartja a dedukciót, és helyette
az „ész faktumára” támaszkodik. Az ész faktuma révén, ahogy a gonosztevő,
minden eszes lény közvetlenül tudatában van a kötelességének. 19. „akarata ellenére is készteti” – Az eredetiben: unwillkürlich.
Itt, mivel a szöveg egyébként is az akaratról szól, némiképp zavaró az
„akarat” szó feltűnése a fordításban. Szerencsésebb lett volna az
„önkéntelenül” használata. 19. „törvényt szab rossz akaratának – mint az érzéki világ tagjáénak” – A
fejezet elején a 17. bekezdés első mondata szigorúan véve ellentmond ennek a
megfogalmazásnak, hiszen ott az derült ki, hogy csak az értelmi világ
tagjaként tulajdonítunk magunknak akaratot. Sajnos ez a szigorú szóhasználat
nehezen tartható fenn, ha a köznapi nyelven akarjuk kifejezni magunkat, vagy ha, ahogy Kant is teszi a 19. bekezdés elején, „a
közönséges emberi” ész álláspontjára helyezkedünk. Így lesz az eszes lény
egyetlen, morálisan jó akaratából két akarat, amikor két világ polgáraként
vesszük őt szemügyre. „Jó akarat”, ha az érzéki világban is úgy cselekszik,
ahogy az értelmi világ törvénye előírja, illetve „rossz akarat”, amikor nem
„jobbik személye” érvényesül, hanem érzéki természete. – A 17. bekezdés
szigorú szóhasználatához igazodva azt kellene mondani, hogy amikor a
hajlamaim határozzák meg a cselekvésem, nem az akaratomat követem, sőt, nem
is én cselkeszem, hanem mint bármely más (organikus) fizikai tárgy felett,
felettem (a testem felett) is érvényesülnek a fizikai világ törvényei. Ez a
fogalmi szigor azonban nemcsak az „akarat” kifejezés köznapi használatát ássa
alá, hanem filozófiailag is kedvezőtlen
következményekkel jár. Az következik belőle, hogy én csak jó tudok lenni. Amikor nem a törvényt követem, akkor a
törvényszegő valójában nem én vagyok, hanem a tőlem megkülönböztetett testem
(beleértve a pszichémet is), amely, mivel teljességgel a természeti
kauzalitásnak van alávetve, nem tehető felelőssé azért, amit tesz,
pontosabban, ami történik vele. A problémának természetesen Kant is tudatában
volt, és igyekezett megőrizni az ember egységét, ami viszont felszültségekkel
terhelte meg etikai elméletét. A filozófiai elméletek állandó problémája ez:
Amit a réven nyerünk, elvesztjük a vámon. 19. „A morális legyen [Sollen] tehát tulajdon szükségszerű akarása [Wollen]” – Hasonlítsa össze ezt a részt a 6. bekezdés hasonló megfogalmazásával! |